In een persbericht meldt Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: “Het is belangrijk dat de consument bewust kiest of hij wel of niet een doorverkocht ticket wil kopen. Dat kan hij alleen maar doen als hij de juiste informatie krijgt. Vandaar dat wij daar zo scherp op toezien.”
De Consumentenautoriteit vroeg in september al de kaartdoorverkopers 4alltickets, tickets4events, budgetticket, onlineticketshop en worldticketshop de eerdergenoemde veranderingen door te voeren op hun websites. Volgens de organisatie is uit een recente controle gebleken dat geen van deze bedrijven is ingegaan op de waarschuwing. Er zijn inmiddels dwangsommen opgelegd van in totaal €25.000,-.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
EXTRA DERDE SHOW DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG IN UTRECHTNederlandse rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig heeft een extra derde...
GOLDEN EARRING GELAST MEER/OPNIEUW CONCERTEN AF Rockband Golden Earring gelast al zijn concerten af die tot en met mei...
REACTIES
Wrong Dwangsommen van in totaal 25000 euro? Daar worden die bedrijven niet bang van, verdienen genoeg.
eerlijk?!
Wrong schreef:
Dwangsommen van in totaal 25000 euro? Daar worden die bedrijven niet bang van, verdienen genoeg.
Wat een onzin opmerking dit! Is zeg maar 6000 euro per bedrijf en daar moet een gemiddeld persoon toch 4 maanden voor werken (ik wel in ieder geval!!)
Wrong
eerlijk?! schreef:
Wrong schreef:
Dwangsommen van in totaal 25000 euro? Daar worden die bedrijven niet bang van, verdienen genoeg.
Wat een onzin opmerking dit! Is zeg maar 6000 euro per bedrijf en daar moet een gemiddeld persoon toch 4 maanden voor werken (ik wel in ieder geval!!)
Dat is ook veel voor een gemiddeld persoon, volgens mij begrijp je me verkeerd. Als je tickets voor artiesten als Coldplay met meer dan 100 euro per ticket aan winst verkoopt, zit je met 60 tickets al aan dat bedrag. Bij die bedrijven kan je voor tientallen concerten kaarten kopen, dus die zullen wel goed verdienen.
eerlijk?!
@Wrong: Je weet de kosten toch niet? Als je een beetje hebt opgelt bij economie weet je dat de bruto marge absoluut geen winst is. Kijk bijvoorbeeld eens op Google. Dan zie je dat deze bedrijven bovenaan staan met de gesponserde links. Dit houdt dus in dat ze per klik meer betalen dan Mojo er voor uit wil geven. Deze kosten lopen aardig op als je per hit een euro of iets moet betalen. Verder zullen ze bedrijfsruimte, personeel en nog vele andere kosten hebben. Verder zie je vaak dat ze ook kaarten onder de kostprijs verkopen (daar hoor je natuurlijk niemand verder over klagen)
Vind je opmerking dus echt te kort door de bocht.
zoutwater
eerlijk?! schreef:
@Wrong: Je weet de kosten toch niet? Als je een beetje hebt opgelt bij economie weet je dat de bruto marge absoluut geen winst is. Kijk bijvoorbeeld eens op Google. Dan zie je dat deze bedrijven bovenaan staan met de gesponserde links. Dit houdt dus in dat ze per klik meer betalen dan Mojo er voor uit wil geven. Deze kosten lopen aardig op als je per hit een euro of iets moet betalen. Verder zullen ze bedrijfsruimte, personeel en nog vele andere kosten hebben. Verder zie je vaak dat ze ook kaarten onder de kostprijs verkopen (daar hoor je natuurlijk niemand verder over klagen)
Vind je opmerking dus echt te kort door de bocht.
Ja wat hebben die handelaren het toch zwaar he? Sneu voor ze. Misschien moet 3FM Serious Request volgend jaar die ticketbedrijven als goed doel kiezen..
eerlijk?!
@zoutwater: erg zwart wit: of ze opknopen aan de hoogste boom en een heksenjacht ontketenen..
Of ze geld toestoppen als goed doel... :-)
Ik denk dat mensen moeten accepteren dat het ook gewoon bedrijven zijn. Mits ze zich aan regels houden dus ik juich de actie van deze autoriteit helemaal toe!!
Mijn schoonmoeder verkoopt lingerie op de markt en haar prijzen gaan gemiddeld 10x over de kop. Iedereen vind haar een geweldige handelsvrouw?? ;-)
QuintMidas @eerlijk?!: En als jij een beetje had opgelet bij economie dan zou je ook vermelden dat er wel degelijk een groot verschil is tussen wat jouw schoonmoeder doet en wat de zwarthandelaren doen. Jouw schoonmoeder creeërt namelijk geen kunstmatige schaarste, daar waar de zwarthandelaren dat wel doen.
eerlijk?!
@QuintMidas: Haha MOJO propaganda!! 2 voorbeeldje: Jamiroquai. 1500 kaarten waarvan er bijna 500 door MOJO zijn achtergehouden voor sponsors ed. Heb op MP gekeken maar ik denk zo'n 50 kaarten die via mensen zijn verhandeld.
Vb 2: Adelle: 1500 kaarten waarvan er ruim 300 door MOJO (of 3Fm) zijn achtergehouden. Nu nog geen 10 aanbieders op Marktplaats. Wie creert de schaarste of is het echt propaganda van de partij die ht monopoly op muziekgebied wil?
Wrong Aan bashen ga ik niet doen, er is handel in en dat is legaal, maar ik denk wel dat er dusdanig veel geld mee te verdienen is dat 6000 euro te overleven moet zijn. Dat dat kort door de bocht is kan, ik heb geen inzicht in de cijfers van bedrijven. :)
eerlijk?!
Wrong schreef:
Aan bashen ga ik niet doen, er is handel in en dat is legaal, maar ik denk wel dat er dusdanig veel geld mee te verdienen is dat 6000 euro te overleven moet zijn. Dat dat kort door de bocht is kan, ik heb geen inzicht in de cijfers van bedrijven. :)
Kijk dat is een eerlijk en goede opmerking vind ik. Ik heb er ook geen inzicht in en misschien heb je gelijk en lachen ze erom. Al denk ik niet dat er veel mensen zijn die om zo'n bedrag moeten lachen. Ik schat in dat de CA kijkt naar een omzet van zo'n bedrijf en daarop de boete baseert. Blijft staan dat ik een stukje transparantie goed vind. Volgens mij werken deze bedrijven in de VS gewoon netjes 'samen' met de orginisatoren. Zou het ook weer een stuk transparanter maken wellicht? MOJO heeft hier ook samen gewerkt (of doet dat nog steeds??) met bedrijven als Seatwave en Viagogo. Ook dit zijn natuurlijk bedrijven die profitreren van de kaartenmarkt met vraag en aanbod.
Blaatschaap
eerlijk?! schreef:
@QuintMidas: Haha MOJO propaganda!! 2 voorbeeldje: Jamiroquai. 1500 kaarten waarvan er bijna 500 door MOJO zijn achtergehouden voor sponsors ed. Heb op MP gekeken maar ik denk zo'n 50 kaarten die via mensen zijn verhandeld.
Via marktplaats kunnen die bedrijven/sites eventueel wel hun tickets verkopen, maar de verkopers via die sites kunnen ook prive-personen zijn. Beiden kopen tickets op om later door te verkopen. Die bedrijven zullen belasting moeten betalen. Bij prive-personen is dat (vaak) gewoon puur inkomen.
Hoe dan ook, bij prive-personen en bedrijven zullen de (meeste) mensen minder snel kopen en daardoor blijven er ongebruikte kaarten over waardoor podia en evenementen minder inkomsten(uit eten en drinken, evt. merchandise) hebben, terwijl daar wel vraag naar kan zijn bij de officiele verkoopadressen. Daarnaast vind ik het feit dat ze moeite/tijd als een kostenpost neerplaatsen onterecht aangezien kopers via (doorver)koop zelf ook moeite/tijd er aan moeten besteden, zeker als mensen geen kaartje kunnen kopen door de opkoop voor doorverkoop.
eerlijk?!
@blaatschaap: Lijkt me een beetje onzin verhaal want als die bedrijfjes hun kaarten niet verkopen (of de meeste) dan zouden ze geen winst maken en zouden ze niet bestaan.
Opkopers nemen mi gewoon een risico en investeren hun geld in handelswaar. De ene keer zullen ze er wat aan verdienen de andere keer niet. Gewoon gezonde markt economie waar we ons vooral niet teveel mee moeten bemoeien tenzij ze de boel bedonderen. Dat doet deze autoriteit nu. Goede zaak maar niet meteen ongenuanceerd schreeuwen dat ze de markt verzieken. De een schreeuwd hier dat het een schijntje voor ze is de ander dat er door hun ongebruikte kaarten overblijven. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden en verdienen mensen gewoon een leuk extra zakcentje of als bedrijf hebben ze wellicht gewoon een modaal inkomen??
Guidovm
eerlijk?! schreef:
@QuintMidas: Haha MOJO propaganda!! 2 voorbeeldje: Jamiroquai. 1500 kaarten waarvan er bijna 500 door MOJO zijn achtergehouden voor sponsors ed. Heb op MP gekeken maar ik denk zo'n 50 kaarten die via mensen zijn verhandeld.
Vb 2: Adelle: 1500 kaarten waarvan er ruim 300 door MOJO (of 3Fm) zijn achtergehouden. Nu nog geen 10 aanbieders op Marktplaats. Wie creert de schaarste of is het echt propaganda van de partij die ht monopoly op muziekgebied wil?Nu weten we het zeker je bent n oneerlijke handelaar!
REAGEREN
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.