Nog een week roken in concertzalen en festivaltenten

Door Marz667 op 23 juni 2008 - 11:20 1 Het rookverbod gaat bijna in, liefhebbers van een sigaret hebben nog precies één week om te genieten van live muziek in combinatie met een sigaret. Vanaf dinsdag 1 juli is het zover; roken is verboden op festivals, clubs en poppodia.

Een groot voordeel voor festivalbezoekers is dat het in sommige tenten wél toegestaan is om er eentje op te steken. Dit namelijk wanneer er minimaal één kant van de tent permanent geopend is. Dit zijn echter lang niet alle tenten, die op Lowlands gelukkig wel - m.u.v. Julliet en Echo. Tot het verbod kunnen we ons nog even suf roken op BetuwsSpektakel 2008, Podiumpop 2008, TT Festival 2008, Awakenings 2008, Reuring 2008, Stad als theater 2008 en Jazz Op Zuid 2008.

De concertzalen zijn momenteel allen druk bezig met een oplossing. Heineken Music Hall in Amsterdam hoopt in september een hok te kunnen openen en probeert tot die tijd buiten het pand een ruimte in te richten. Het Tilburgse podium 013 heeft voorlopig nog geen vaste rookruimte en ook Patronaat in Haarlem heeft de zaken nog niet voor elkaar. Hier wordt nog druk geknutseld aan een hok voor vijfentwintig rokers, beneden in het gebouw. Paard van Troje in Den Haag en Rotown in Rotterdam zijn al lang en breed klaar met de nodige nijverheid.

De laatste sigaretten kunnen gerookt worden bij Ben Folds in Paradiso, CDC in The Rambler, Battles in Patronaat, Anti-Flag in Doornroosje, Uriah Heep in Patronaat, Kane in De Kuip, Osdorp Posse in Atak en Epica in Burgerweeshuis. Klik hier voor alle concerten tot (en verder dan ) 1 juli.

Bij veel theaters is roken voor aanvang van de voorstelling reeds niet toegestaan. Na dinsdag 1 juli zal er echter ook tijdens de pauzes in de hal, bar, café en dergelijke geen sigaret meer opgestoken mogen worden.

Toch stiekem een sigaret opsteken? Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft aangekondigd vanaf 1 juli meteen streng te controleren. De eerste roker levert een zaal een waarschuwing op, de volgende een boete van 300 euro die exponentieel stijgt bij elke betrapte roker. Wie de eventuele boete moet betalen (zaal/roker) is nog niet bekend.

Dat dit enkel het begin is kunnen we hier lezen, ook een verbod langs de Nederlandse kust binnenkort?


Ga je net zo hard op concerten als wij?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief



nerdpharrel.gif14

3FM KOMT MET N*E*R*D IN DE MELKWEGDe groep N*E*R*D komt niet alleen naar Lowlands, maar staat 9 juli ook in...

finknews.gif

FINK NAAR TIMBOEKTOE, HALDERN, NORTH SEA EN AFFAIRE Wie herinnert zich niet het geweldige optreden van Fink twee jaar geleden...

REACTIES

Avatar djfundametal
ma 23 jun 2008 11:31

djfundametal in belgie mag al meer dan een jaar niet meer gerookt worden in zalen en tenten, maar de security tikt je alleen aan op de rug als je er eentje opsteekt.

 0
Avatar Solar.Cell
ma 23 jun 2008 12:37

Solar.Cell Bah niet meer roke tijdens concerten zal wel ff wennen worden

 0
Avatar Paul_Banks
ma 23 jun 2008 12:39

Paul_Banks djfundametal schreef:
in belgie mag al meer dan een jaar niet meer gerookt worden in zalen en tenten, maar de security tikt je alleen aan op de rug als je er eentje opsteekt.


Maar wij zijn Nederlanders he, die zijn veel meer van "het moet toch kunnen" en "ik trek me er niets van aan"

Je moet eens zien hoe veel mensen stug door blijven roken ook al wordt dat op verzoek van de band verboden of wordt dat door de band vriendelijk verzocht. Onlangs nog veel voorbeelden gezien in de HMH tijdens Porcupine tree en in Rotown tijdens Oceansize. En bij The Cure in Ahoy heb ik 4 uur lang niet gerookt en daar ga je echt niet dood van.

Strenge controle lijkt mij in Nederland geen overbodige luxe.

 0
Avatar djfundametal
ma 23 jun 2008 12:54

djfundametal ja maar hier wordt ook nog altijd stug doorgerookt in de zalen hoor

 0
Avatar Solar.Cell
ma 23 jun 2008 12:56

Solar.Cell hmmmmm nou kheb geen zin in een boete aan me reet of iets dergelijks dus ik rook wel ff niet...

 0
Avatar niesl2
ma 23 jun 2008 13:41

niesl2 Als ze zo per sé willen dat niemand meer rookt kunnen ze beter sigaretten verbieden in plaats van het opsteken ervan..

Of nog beter, de rokers gewoon met rust laten :D

 0
Avatar Soeperman87
ma 23 jun 2008 13:44

Soeperman87 Het rookverbod lijkt nog erg mee te gaan vallen; GELUKKIG! Er zijn al veel kroegen die passende oplossingen hebben gevonden, en ik vind het geen probleem om tijdens een concert even in een lobby te gaan roken, zolang ze me maar niet naar buiten verbannen als een junk. Als er meer passende oplossingen komen om zowel de rokers als niet-rokers tegemoet te komen, dan hoor je mij al een stuk minder klagen. :) Het zou toch fijn zijn als de rokers gewoon ergens binnen kunnen roken (lees: aantrekkelijke rookruimte, maar geen 1 bij 1 kantoorhok), en de niet-rokers daar minder overlast voor terugkrijgen?

 0
Avatar Veerle.*
ma 23 jun 2008 14:36

Veerle.* Soeperman87 schreef:
Het rookverbod lijkt nog erg mee te gaan vallen; GELUKKIG! Er zijn al veel kroegen die passende oplossingen hebben gevonden, en ik vind het geen probleem om tijdens een concert even in een lobby te gaan roken, zolang ze me maar niet naar buiten verbannen als een junk. Als er meer passende oplossingen komen om zowel de rokers als niet-rokers tegemoet te komen, dan hoor je mij al een stuk minder klagen. :) Het zou toch fijn zijn als de rokers gewoon ergens binnen kunnen roken (lees: aantrekkelijke rookruimte, maar geen 1 bij 1 kantoorhok), en de niet-rokers daar minder overlast voor terugkrijgen?

Helemaal mee eens.

 0
Avatar Darkfiber
ma 23 jun 2008 14:37

Darkfiber het kan mij allemaal geen fuck schelen... dat rookverbod op stations is ook een lachertje. hou ik me ook niet aan. ik heb zo langzamerhand scheit aan alles en iedereen als t op roken aan komt. vroeger toen ze me nie lastig vielen hield ik rekening met mensen. nu is dat afgelopen en fuck em.

 -2
Avatar deedelightful
ma 23 jun 2008 14:48

deedelightful ik heb er niet veel last van als niet-roker.. maar ben toch wel blij

@darkfiber: intelligente instelling hoor *hoestbui*

 0
Avatar ErikLuyten
ma 23 jun 2008 15:10

punkr deedelightful schreef:
@darkfiber: intelligente instelling hoor *hoestbui*
Inderdaad, rekening houden met elkaar is ook lastig :-)

 0
Avatar Jaok
ma 23 jun 2008 15:19

Jaok Ben net 3 maanden terug gestopt, scheelt een hoop nu. Niet dat ik ertegen op zag, alhoewel de zweetgeur van ruim 500 anderen er ook niet beter op wordt. Ben benieuwd hoe dat gaat worden zeg!

En even niet roken tijdens concerten is nou ook niet zo erg! Je gaat er zoals Paul Banks al terecht opmerkte, er niet dood van.

 0
Avatar ErikLuyten
ma 23 jun 2008 15:31

punkr Vaak genoeg bij concerten geweest waar niet gerookt mocht worden (o.a. Porcupine Tree), en daar is de zweetgeur echt geen probleem.

 0
Avatar Menno182
ma 23 jun 2008 15:40

Menno182 jah je komt toch voor de muziek roken kan je ook naar het concert doen of zo

 0
Avatar limma
ma 23 jun 2008 15:52

limma Ik denk niet dat je nu de hele tijd zweet gaat ruiken hoor haha. Toen ik in de Koko (London) was werd er amper gerookt en dat was eigenlijk best relaxed en geen rare geurtjes ofzo haha.

 0
Avatar Soeperman87
ma 23 jun 2008 15:54

Soeperman87 Een tijd terug was ik bij een concert van Devendra Banhart in de Tivoli in Utrecht. De band vroeg of men niet wilde roken. Werd goed gehoor aangegeven, terwijl er geen verbod was. Ook rokers kunnen dus sociaal zijn. :) Van zweetgeur had ik toen ook geen last trouwens. Wel vind ik het meer dan stupide dat zelfs de meest kroezelige en rokerige kroegen een verplicht verbod moeten inbrengen. Roken in de kroeg verbieden is als vloeken in de kerk.

 0
Avatar iezZ
ma 23 jun 2008 17:00

iezZ WTF 300 fokking euro? Voor het opsteken van een fokking sigaret 300 fokking euro? Het is ze een beetje naar het hoofd gestegen, goddamn!

 0
Avatar Obey-Your-Master
ma 23 jun 2008 17:02

Obey-Your-Ma.. ik ga gwoon paffen! tussen duizenden probere ze dr maar bij te kome:P als het ze lukt doe ik em uit respect daarvoor wel uit xD haha enne op fesitvals niet roken??? zijn festivals over het algemeen niet in open lucht? xD wtf

 0
Avatar Obey-Your-Master
ma 23 jun 2008 17:05

Obey-Your-Ma.. en trouwens: je moet 300 fuckin euro boete betalen als je een peuk opsteekt maar de hele avond lang staat er wel rookmachines te blazen!!! LOGIES HEEE!! stelletje zeikerts die overheid en niet-rokers!

 0
Avatar iezZ
ma 23 jun 2008 17:10

iezZ Ik ben ook een niet-roker, maar dit kan je toch niet maken? 300 pleuro voor een peuk. Hoe willen ze het überhaupt gaan controleren? Door middel van de PeukPolitie? Wat een lachertje.

 0
Avatar harryvisser
ma 23 jun 2008 17:21

harryvisser Ben best blij met het verbod maar 300 euro is wel wat overdreven. Je kleding stinkt zó ontzettend naar rook wanneer je bij een concert bent geweest en de volgende ochtend word je daar als niet-roker nou niet echt vrolijk van.

Die stank zal best meevallen, ben in London in diverse pubs geweest vorig jaar toen daar al een geheel rookverbod was en heb er geen gekke geurtjes geroken, wat ik wél rook was vers getapt bier (maar dat zie ik als een positief punt). Ben toen ook in Scala geweest bij een concert, daar werd ook niet gerookt en ook daar was niets geks aan.

Het zullen toch vooral de rokers zijn die last hebben van het rookverbod en ik denk dat al die gevreesde omzetverliezen ontzettend mee zullen vallen.

 0
Avatar Marz667
ma 23 jun 2008 17:29

Marz667 harryvisser schreef:
Je kleding stinkt zó ontzettend naar rook wanneer je bij een concert bent geweest en de volgende ochtend word je daar als niet-roker nou niet echt vrolijk van.

En wat wanneer je elke dag schone kleding draagt en elke dag onder de douche gaat? Of zeg ik nu iets heel raars? ;)

Grappig dat iedereen daarover begint, terwijl het verbod juist is omdat het slecht voor de gezondheid is. Wat ik wel chill vind dus!

 0
Avatar Obey-Your-Master
ma 23 jun 2008 17:37

Obey-Your-Ma.. harryvisser schreef:
Je kleding stinkt zó ontzettend naar rook wanneer je bij een concert bent geweest en de volgende ochtend word je daar als niet-roker nou niet echt vrolijk van.


dus dat bezwete shirt van het concert in die stikhete zalen doe jij gewoon weer aan de volgende dag?? ;) lekker hoor!

 0
Avatar Megalomaniac
ma 23 jun 2008 17:54

Megalomaniac Stop gewoon met roken, met het geld dat je daar mee bespaard kan je echt veel leukere dingen doen. Hoeveel mensen zeggen wel niet dat ze gaan stoppen met roken als het nieuwe jaar begint. Dit betekend toch wel dat heel mensen willen stoppen, maar het ze gewoon niet lukt. Nu je straks niet meer mag roken in de horeca moet het volgens mij toch alleen makkelijker maken.

 0
Avatar haarbal
ma 23 jun 2008 18:46

haarbal mensen, iedereen loopt altijd maar te schreeuwen over meer tollerantie en dat zij zelf zo tollerant zijn, waarom dan niet tegenover de rokers?

 0
Avatar E-Clect-Eddy
ma 23 jun 2008 19:04

E-Clect-Eddy Geldt dat rook verbod ook voor de acts op het podium?

 0
Avatar Obey-Your-Master
ma 23 jun 2008 19:05

Obey-Your-Ma.. omdat het slecht voor de gezondheid is en iedereen heeft vanalles temaken met elkaars gezondheid! dat weet je toch xD waarom verbieden we motorraces niet.?? TT aflassen! als ze vallen is het hardstikke slecht voor hun gezondheid xD

 0
Avatar Marz667
ma 23 jun 2008 19:16

Marz667 E-Clect-Eddy schreef:
Geldt dat rook verbod ook voor de acts op het podium?

Inderdaad, ben benieuwd. Zou I Am Kloot het wel trekken zo lang zonder peuken? Of komt Snoop Dogg nog wel zo vaak wanneer hij zonder J moet optreden? Haha.

 0
Avatar darkjustice-drummer
ma 23 jun 2008 20:42

darkjustice-.. Jaok schreef:
Niet dat ik ertegen op zag, alhoewel de zweetgeur van ruim 500 anderen er ook niet beter op wordt.


misschien is een zweetverbod ook een idee!

ik denk dat dit hartstikke zinloos is.. tussen duizenden headbangende en moshende metalheads of springende hippies of iets dergelijks kun je echt geen rokers tegenhouden..

 0
Avatar Kanakoo
ma 23 jun 2008 20:51

Kanakoo Beter, kom ik aan het eind ook niet meer voor onverwachte verrassingen te staan. [lees: een gebrande afdruk van een sigaret op je handen/armen 8D]

 0
Avatar Bert
ma 23 jun 2008 20:56

Bert Een rookverbod op festivalweides? Grootste onzin ooit sinds de rookpaal op de stations.

 0
Avatar Bert
ma 23 jun 2008 20:58

Bert Gelukkig voor de stoner is deze ongein nog te omzeilen door pure joints te gaan roken.

 0
Avatar Jninez
ma 23 jun 2008 21:07

Jninez Kanakoo schreef:
Beter, kom ik aan het eind ook niet meer voor onverwachte verrassingen te staan. [lees: een gebrande afdruk van een sigaret op je handen/armen 8D]


Inderdaad, want dat is echt niet fijn.

Ik ben blij met het rookverbod! Geen naar rook stinkende kleding meer en niet meer meeroken!^^

 0
Avatar Marz667
ma 23 jun 2008 21:09

Marz667 Bert schreef:
Gelukkig voor de stoner is deze ongein nog te omzeilen door pure joints te gaan roken.

omg, wil je dood ofzo :o

 0
Avatar Bert
ma 23 jun 2008 21:26

Bert Best wel zonde eigenlijk van je dope. Ach ja dan gaan we ons maar knetterzat zuipen en bier smijten en tegen mensen aanzeiken. Weer wat anders.

 0
Avatar niejk
ma 23 jun 2008 22:38

niejk Ik vind het heerlijk! De geur en de rook in je ogen vind ik als nietroker toch niet zo prettig ;)
In Frankrijk tijdens wintersport gold al een rookverbod; ook in de kroeg en ik vond het echt heerlijk. De rokers hadden daar overigens ook totaal geen problemen mee, zij stonden buiten onder een afdak en hadden het daar heel gezellig met andere rokers, heb je gelijk gespreksstof.

 0
Avatar ErikLuyten
ma 23 jun 2008 22:46

punkr Obey-Your-Master schreef:
en trouwens: je moet 300 fuckin euro boete betalen als je een peuk opsteekt maar de hele avond lang staat er wel rookmachines te blazen!!! LOGIES HEEE!! stelletje zeikerts die overheid en niet-rokers!
Ehm, het gaat om de gezondheid. De rook uit rookmachine's breekt zichzelf af in een bepaald aantal seconden en is helemaal niet schadelijk :-)

 0
Avatar Robinsdeadstar
di 24 jun 2008 01:08

Robinsdeadstar punkr schreef:
Obey-Your-Master schreef:
en trouwens: je moet 300 fuckin euro boete betalen als je een peuk opsteekt maar de hele avond lang staat er wel rookmachines te blazen!!! LOGIES HEEE!! stelletje zeikerts die overheid en niet-rokers!
Ehm, het gaat om de gezondheid. De rook uit rookmachine's breekt zichzelf af in een bepaald aantal seconden en is helemaal niet schadelijk :-)
maak dan gewoon sigaretten met rook dat zichzelf afbreekt in een aantal seconde.
en dan is alle ongein over voor altijd :'D
ik bedoel als we toch zover zijn in die technologie.
doe er dan ffs iets mee :)

en ik vind het kut, like.. doe dan gewoon geen peuk TIJDENS het concert, maar wel int voorprogramma en daar tussen enzo :']
lijkt me een beter idee!
OFFFFF Zet rookpalen en afzuigkappen neer ofzo. niet zo moeilijk doen die mensen van gezondheids dienst. ga je eerst maar is druk maken om andere dingen! :)

cheers.

 0
Avatar koen88
di 24 jun 2008 01:13

koen88 Snap voor niet-rokers dat dit een prima zet is, voor hun gezondheid en last van de ogen enz. Maar over stinkende shirt moet je inderdaad niet zeuren. Gewoon in wasmachine er mee. Het stinkt toch wel naar bier en zweet.
Het wordt raar, want bij een biertje hoort een sigaretje. Zolang dat nog samen mag is oke. Maar moet ik naar buiten om te roken en ik mag mijn glas niet mee naar buiten nemen wordt het een ander verhaal. Een aparte hoek in t cafe of de zaal is dan idd de oplossing. Maar drijft de rook dan ook niet de rest van het cafe in ondanks de ventilatoren. Volgens mij gaat het allemaal maar om 'het idee' dat er gerookt wordt zonder dat iemand er last van heeft. Ik las laatst in de krant dat volgens onderzoekers het roken al een stuk minder schadelijker blijkt dan dat ze een aantal jaar terug dachten. Over een aantal jaar zal je zien dat al die rookongezondheid weer gedeeltelijk achterhaald wordt. Dan is er wel weer iets anders waar de hele maatschappij en overheid over valt.

 0
Avatar Midas
di 24 jun 2008 01:59

Midas Robinsdeadstar schreef:
punkr schreef:
Obey-Your-Master schreef:
en trouwens: je moet 300 fuckin euro boete betalen als je een peuk opsteekt maar de hele avond lang staat er wel rookmachines te blazen!!! LOGIES HEEE!! stelletje zeikerts die overheid en niet-rokers!
Ehm, het gaat om de gezondheid. De rook uit rookmachine's breekt zichzelf af in een bepaald aantal seconden en is helemaal niet schadelijk :-)
maak dan gewoon sigaretten met rook dat zichzelf afbreekt in een aantal seconde.
en dan is alle ongein over voor altijd :'D
ik bedoel als we toch zover zijn in die technologie.
doe er dan ffs iets mee :)


Hahahaha wat een opmerking :P
Hoogstwaarschijnlijk is de rook van rookmachines heel anders dan die van een sigaret...
Als je de rook van de sigaret wil veranderen moet OF een enorme toeter van een sigaret gaan maken met een heel systeem OF de hele sigaret veranderen.

Geen optie dus :P
Wel bedankt voor de mooie opmerking hahaha

 0
Avatar Obey-Your-Master
di 24 jun 2008 07:48

Obey-Your-Ma.. Robinsdeadstar schreef:
punkr schreef:
Obey-Your-Master schreef:
en trouwens: je moet 300 fuckin euro boete betalen als je een peuk opsteekt maar de hele avond lang staat er wel rookmachines te blazen!!! LOGIES HEEE!! stelletje zeikerts die overheid en niet-rokers!
Ehm, het gaat om de gezondheid. De rook uit rookmachine's breekt zichzelf af in een bepaald aantal seconden en is helemaal niet schadelijk :-)
maak dan gewoon sigaretten met rook dat zichzelf afbreekt in een aantal seconde.
en dan is alle ongein over voor altijd :'D
ik bedoel als we toch zover zijn in die technologie.
doe er dan ffs iets mee :)


is dat niet uitgevonden met de SuperSmoker?? ookal is dat natuurlijk geen echte peuk.. het is wel waar het op neer komt!

 0
Avatar Batteraaf
di 24 jun 2008 08:10

Batteraaf Ik als niet-roker moet zeggen dat ik het wel fijn vind. Maar een beetje doorslaan doen ze wel vind ik. Zo hebben ze in de Nieuwe Nor in Heerlen in de concertzaal een balkon. Dus mag alleen boven gerookt worden. Daar heb je dus beneden in de zaal helemaal geen last van de rokende mensen boven. Maar dat mag dan dus ook niet meer vanaf 1 juli.

 0
Avatar Paul_Banks
di 24 jun 2008 09:40

Paul_Banks Bert schreef:
Een rookverbod op festivalweides? Grootste onzin ooit sinds de rookpaal op de stations.


Het gaat op festivals om de tenten die niet aan 1 kant open zijn, zoals de Julliet op Lowlands.

 0
geen avatar
di 24 jun 2008 11:24

Pausmobiel Betur, langere adem bij mosh.
Kunnen ze ook even 'Friet' in een zaal verbieden dan, wat een stank was dat bij Powerfest..

 0
Avatar harryvisser
di 24 jun 2008 12:23

harryvisser Marz667 schreef:
En wat wanneer je elke dag schone kleding draagt en elke dag onder de douche gaat? Of zeg ik nu iets heel raars? ;)

Grappig dat iedereen daarover begint, terwijl het verbod juist is omdat het slecht voor de gezondheid is. Wat ik wel chill vind dus!

Met een douche maak je je kleding niet geurloos en nee, ik doe niet elke dag een schoon shirt aan, wat zou mijn arme wasmachine daar wel niet van denken. Een shirt kun je best 2 of 3 dagen dragen zonder dat het ranzig is (daar zijn deo en eau de toilettes ook handig voor). Maargoed, blijkbaar zeg ik dan iets heel raars en doen jullie elke dag allemaal schone kleding aan.

 0
Avatar Poenzkie
di 24 jun 2008 12:44

Poenzkie Wordt nog leuk in feesttenten. (Blokland bij pater moeskroen bijv.) loop je onder invloed van veeeelste veel drank met bezweet lichaam met kapot getrokken shirt door die tent. En dan verwachten ze dat jij er nog aan denk dat er niet gerookt mag worden. Denk het ook niet :') Laat meneer de controleur maar binnen stappen en gaan zeggen jongens er mag hier niet gerookt worden....dan gaat er tog denk wel wat bier vliegen in die richting...egt in boeren feestenten is dat gewoon niet te verbieden....

 0
Avatar Paul_Banks
di 24 jun 2008 12:55

Paul_Banks Wel als de organisatie een aantal keer een flinke boete heeft gehad, dan bestaan de boeren feesttenten dadelijk ook gewoon niet meer en als ik bij Pater Moeskroen sta dan ben ik zo druk bezig dat ik niet eens de tijd heb om te roken. Roken in de pit is sowieso iets wat mensen met een IQ groter dan hun schoenmaat niet doen.

 0
Avatar harryvisser
di 24 jun 2008 13:16

harryvisser Poenzkie schreef:
Wordt nog leuk in feesttenten. (Blokland bij pater moeskroen bijv.) loop je onder invloed van veeeelste veel drank met bezweet lichaam met kapot getrokken shirt door die tent. En dan verwachten ze dat jij er nog aan denk dat er niet gerookt mag worden. Denk het ook niet :') Laat meneer de controleur maar binnen stappen en gaan zeggen jongens er mag hier niet gerookt worden....dan gaat er tog denk wel wat bier vliegen in die richting...egt in boeren feestenten is dat gewoon niet te verbieden....

Als ze één kant van de tent gewoon openhouden dan is er niks aan de hand, voor zover ik uit het persbericht kan opmaken is het dan gewoon toegestaan in de tent te roken.

 0
Avatar Paul_Banks
di 24 jun 2008 13:17

Paul_Banks harryvisser schreef:
Marz667 schreef:
En wat wanneer je elke dag schone kleding draagt en elke dag onder de douche gaat? Of zeg ik nu iets heel raars? ;)

Grappig dat iedereen daarover begint, terwijl het verbod juist is omdat het slecht voor de gezondheid is. Wat ik wel chill vind dus!

Met een douche maak je je kleding niet geurloos en nee, ik doe niet elke dag een schoon shirt aan, wat zou mijn arme wasmachine daar wel niet van denken. Een shirt kun je best 2 of 3 dagen dragen zonder dat het ranzig is (daar zijn deo en eau de toilettes ook handig voor). Maargoed, blijkbaar zeg ik dan iets heel raars en doen jullie elke dag allemaal schone kleding aan.

Doordeweeks doe je natuurlijk niet elke dag wat schoons aan, meestal draag ik wel een ander shirt zodat de andere een beetje kan luchten. Maar je gaat me toch niet vertellen dat jij een shirt dat je op zaterdagavond hebt gedragen in een warm cafe de andere dag ook aan ga trekken (afgezien van de rooklucht zweet je gewoon meer, gaat er wel eens wat bier overheen enz.), laat staan een shirt waarmee je in de pit gehangen hebt.

 0
Avatar femmedelaliberte
di 24 jun 2008 16:50

femmedelalib.. hmmm, dat gaat letterlijk een verademing worden.

 0
Avatar Catcch
di 24 jun 2008 20:47

Catcch Ik vind het wel fijn dat ik zonder problemen een concert kan bezoeken. Van rook krijg ik ontzettend veel last van mijn ogen, dus ik ben erg blij met het rookverbod!

 0
geen avatar
do 26 jun 2008 09:28

Konijn222 zelfs in de coffeeshop bij ons hebben ze een apart rook hok moeten bouwen...

 0
Avatar Somery
do 26 jun 2008 20:36

Somery Bert schreef:
Best wel zonde eigenlijk van je dope. Ach ja dan gaan we ons maar knetterzat zuipen en bier smijten en tegen mensen aanzeiken. Weer wat anders.

M.a.w., jij rookt op een concert omdat je mensen wilt zieken? Klinkt nogal triest.

Ik ben een niet-roker en hoewel ik geen problemen heb met het verbod, sta ik niet achter de hoogte van de boetes. Ze zijn inderdaad te hoog en wat ik al helemaal hypocriet vind is dat ze er nog steeds niet uit zijn of de boete nou voor de roker is of voor de zaal. Het zal wel het laatstgenoemde worden, want zij krijgen ook de waarschuwing, zo wordt gesuggereerd. Wordt leuk voor de wat kleinere zalen dan, ben benieuwd wanneer de eerste kan sluiten omdat ze de boetes niet aan kunnen..

Verder vind ik het overigens niet heel raar dat niet iedere zaal een rookruimte kan realiseren die naar smaak is van de roker. Het kost tenslotte geld, en niet iedere zaal heeft dat in overvloed. Toegangskaarten zijn al duur genoeg; bij ophoging betalen ook de niet-rokers voor het ''hok'', de vraag is of dat wel terecht is.

 0
Avatar Paul_Banks
vr 27 jun 2008 13:50

Paul_Banks Somery schreef:

bij ophoging betalen ook de niet-rokers voor het ''hok'', de vraag is of dat wel terecht is.


Zo betaal ik ook voor het damestoilet, een gratis garderobe waarvan ik zelden gebruik maak, betaal ik bij de 013 vast ook voor de treinkorting die gegeven wordt en zo is er vast wel meer waarvoor ik betaal en geen gebruik van maak. En dat is allemaal geen enkel probleem, maar mag ik dan wel een peukie opsteken in een rookruimte zonder dat men zich af gaat vragen of het wel terecht is dat niet-rokers ook voor dat hok betalen.

 0
Avatar Marieke234
vr 27 jun 2008 17:04

Marieke234 Op 1 juli sta ik bij The Raconteurs in de Melkweg. Ik rook zelf niet, maar de lui met wie ik ga wel. Ben benieuwd hoe het gaat! Ik denk dat uit gewoonte de halve zaal er toch 1 opsteekt.

 0
Avatar Soeperman87
vr 27 jun 2008 17:19

soeperman87 Somery schreef:
Toegangskaarten zijn al duur genoeg; bij ophoging betalen ook de niet-rokers voor het ''hok'', de vraag is of dat wel terecht is.


Ik zou ook heel ondoordacht kunnen antwoorden op een nog ondoordachter stuk tekst van jou, maargoed... Voor wat hoort wat zullen we maar zeggen: natuurlijk is het logisch en zelfs acceptabel dat ook de 'niet-rokers' uiteindelijk meebetalen aan een rookhok. Lieve schat: 1. dat ga je niet merken in je geldbuideltje 2. het leven is nemen en geven 3. als iedereen wat toleristischer na zou denken, had ik ook niet hoeven reageren op dit soort achterlijke reacties... Ik steek er nog maar eentje op. :)

 0
Avatar LIJN
vr 27 jun 2008 18:02

LIJN iezZ schreef:
Ik ben ook een niet-roker, maar dit kan je toch niet maken? 300 pleuro voor een peuk. Hoe willen ze het überhaupt gaan controleren? Door middel van de PeukPolitie? Wat een lachertje.


De boete komt terecht bij de concertzaal. Er schijnt veel gecontroleerd te gaan worden, controleurs in burger e.d. Concertzalen willen zelf ook deze boetes niet dus worden er vaak vrijwilligers ingezet om mensen die wel roken er op aan te spreken en ze door te verwijzen naar rooklobby's of naar buiten.


Jammer hoeveel weerstand dit verbod oproept. Het verbod komt er gewoon, of je nou wilt of niet. Ik ben er als roker ook al aan gewend om op het station bij een rookpaal te gaan staan, dit zal in de horeca ook wel wennen. Ik vind het persoonlijk jammer, maar het is de wet en we hebben ons daar aan te houden. Als we met zijn allen er tegenin gaan wordt het verbod alleen maar strenger en kunnen we nergens meer heen.

 0

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.