Achter de schermen: zo worden de grootste shows gepromoot

Louis Tomlinson concert sfeer
Achter de schermen: zo worden de grootste shows gepromoot
Door RobZ op 23 januari 2025 - 10:40 1 Als concertganger sta je vaak niet stil bij wat er allemaal komt kijken bij een uitverkochte zaal of een knallend festival. Je checkt de line-up, scoort je ticket en kijkt uit naar die ene avond of dat weekend vol muziek. Maar wat speelt er achter de schermen? De marketing van grote shows en festivals is een zorgvuldig geplande operatie, waarin alles draait om jou, de bezoeker. We geven je een kijkje in hoe dit allemaal tot stand komt.

De branding als basis
Elke succesvolle show of festival begint bij een sterke branding. Het bepalen van merkwaarden en een duidelijke propositie vormt de basis waarop alles wordt gebouwd. Wat wil het evenement uitstralen? Welke emoties moeten bezoekers eraan koppelen? Zodra deze basis staat, wordt de branding overal doorgevoerd: van het logo op posters, social media en merchandise tot fysieke uitingen zoals banners en decoraties op locatie. Zelfs kleine details, zoals festivalbandjes met opdruk, dragen bij aan die herkenbaarheid. Deze consistentie zorgt ervoor dat je als fan het evenement niet alleen onthoudt, maar ook meteen herkent, waar ze het ook tegenkomen. Branding is de sleutel om van een show of festival een onvergetelijke beleving te maken.

De juiste kanalen voor de doelgroep: zo bereik je concertgangers
Het succes van een grote show of festival begint bij het vinden van de juiste kanalen om de doelgroep te bereiken. Voor muziekliefhebbers zijn dat vaak plekken waar ze al actief op zoek zijn naar nieuwe shows en artiesten. Denk aan streamingplatforms zoals Spotify, waar concertadvertenties gekoppeld worden aan jouw luistergedrag. Ook sociale media als Instagram en TikTok spelen een grote rol, vooral bij jongere doelgroepen. Hier draait het om visueel aantrekkelijke content: van teasers en aankondigingen tot backstagebeelden. Lokale podia gebruiken daarnaast hun eigen kanalen, zoals goed gevulde concertagenda’s en nieuwsbrieven, om direct in contact te staan met hun vaste bezoekers. Deze mix van online en offline kanalen ofwel cross-channelaanpak zorgt ervoor dat niemand de volgende grote show mist.

Cross-channelcampagnes: een voorbeeld
Een voorbeeld is een campagne in 2023 van het Concertgebouw. Met de titel ‘Allemaal in het concertgebouw’ lanceerden ze een 360º-campagne met een combinatie van een commercial die zowel op televisie als online uitgezonden werd en er werden 10 posters naast elkaar (spectaculars) op verschillende plekken in het straatbeeld opgehangen om aandacht te trekken voor de veelzijdigheid en toegankelijkheid van het concertgebouw.

Samenwerkingen met merken
Vooral bij festivals zie je steeds meer sponsors en partners opduiken. Denk aan een bekend frisdrankmerk dat de bar voorziet of een kledingmerk dat unieke merchandise ontwerpt. Maar ook voor shows in zalen zoals Paradiso of TivoliVredenburg werkt een strategische samenwerking goed: het kan extra promotiekanalen opleveren en helpt om bijzondere producties mogelijk te maken.
Wanneer je de volgende keer een grote show gaat bezoeken, valt het je misschien nog meer op wat er allemaal gedaan wordt op het gebied van marketing. Alles om de juiste doelgroep te bereiken en uiteindelijk naar het evenement te krijgen.


Ga je net zo hard op concerten als wij?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Chef'Special

CHEF'SPECIAL DOET OPENLUCHTTHEATERTOUR IN O.A.... Cheffies opgelet, want Chef'Special gaat komende zomer op tour! Het wordt...

Nine Inch Nails

NINE INCH NAILS IN JUNI NAAR GRASPOP METAL MEETING... In juni 2025 komt de Amerikaanse industrial rock band Nine Inch Nails terug...

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.