Azijnfabriek gelast concert Temnozor af

Door OurLadyPeace op 05 januari 2010 - 11:22 1 Het concert van de Russische extreemrechtse metalband Temnozor op 16 januari 2010 in de Azijnfabriek in Roermond gaat niet door. Het stichtingsbestuur van het poppodium heeft het optreden afgelast.

De gemeente zei zaterdag dat het de inlichtingendienst AIVD had gevraagd een risicoanalyse te maken van het optreden op 16 januari. Bij de gemeente waren berichten binnengekomen dat Temnozor een rechts-extremistische groep met neonazistische sympathieën is. Het zou gaan om een exclusief optreden in Nederland.

Als de geheime dienst zou aangeven dat een optreden niet verantwoord zou zijn, was burgemeester Van Beers van plan om het concert te schrappen. Maar De Azijnfabriek heeft niet gewacht op de uitkomst van het gesprek en het optreden zelf geannuleerd. Het bestuur zegt dat voor bands als Temnozor ‘geen plaats’ is op het cultureel poppodium.

Temnozor noemt zichzelf antichristelijk en Slavisch-heidens. De band is lid van het zogenoemde Pagan Front (heidense front), een internationale alliantie van nationaalsocialistische black-metalbands. De cd's van de band zijn uitgebracht op neonazi-labels, zoals Hakenkreuz-Productions.


Altijd weten wat er in de voorverkoop gaat?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief



atrnews8

ATARI TEENAGE RIOT KOMT TERUG EN NAAR AMSTERDAMIn 2000 splitte Atari Teenage Riot en met de dood van MC Carl Crack in 2001...

wolf parade1

WOLF PARADE TE ZIEN IN TIVOLI De indierockband Wolf Parade komt naar Nederland. Op zaterdag 22 mei staat...

REACTIES

Avatar Stofje
di 05 jan 2010 11:59

Stofje Hakenkreuz-Productions :'). Damned. Wel vreemd dat de Azijnfabriek niet goed weet wat het in huis haalt.

 0
Avatar Haario
di 05 jan 2010 13:05

Haario Freedom of speech! Ik vind het extreem-rechtse gedachtengoed ronduit walgelijk, maar ik vind het jammer dat het niet geuit mag worden door trauma's en subjectieve sentimenten. Je mag in Nederland wel een hekel hebben aan moslims, maar niet aan joden. Beetje vreemd?

 1
Avatar Marieke234
di 05 jan 2010 14:02

Marieke234 Beetje kortsichtig, Haarlo. Extreem rechts is toch net even iets meer dan hekel hebben aan. Ik vind het een goede beslissing, opgerot met die idioten!

 0
Avatar 7WORDS
di 05 jan 2010 14:22

7WORDS Met deze beslissing ben ik het (nog) eens: ik heb het absoluut niet op nazi blackmetal. Daarbij komt nog eens dat nazi sympathieen ook bij de wet verboden zijn (toch?) dus dat de organisatie volledig in zijn recht staat. Toch hoop ik dat dit geen trend is die zich zal blijven voorzetten, want als we na het verbieden van bands met nazi sympathieen gaan doorslaan in optredens cancelen van bands waarvan het gedachtegoed/teksten niet maatschappelijk geaccepteerd zijn, is het einde snel zoek. Maar als het bij de nazibands blijft: Prima!!

 0
Avatar Minck
di 05 jan 2010 16:50

Minck Ik vind het zoizo een slechte zaak dat Azijnfabriek niet goed informeerd voordat ze wat in huis halen. En van mij mag zo band best optreden, de genen die er na toe willen gaan en de rest niet ik zie dat probleem niet zozeer. En als je gaat beginnen over aflassen van concerten dan is voordat je het weet het einde echt zoek. Organisatie moet zich goed laten informeren dan hoef je ook niet aftelassen.

 0
Avatar BasP
di 05 jan 2010 17:49

Wrong Belachelijk dat het is afgelast, niemand heeft er last van als zo'n concert door gaat. Het wordt gepresenteerd alsof bands die extreem-rechtse ideeën hebben gelijk kwaadaardig en gevaarlijk zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

 0
Avatar niesl2
di 05 jan 2010 23:19

niesl2 Ik vind het vooral vreemd dat diegenen die verantwoordelijk zijn voor het boeken van die band zo'n risico willen nemen. Op welke manier een act ook extreem is (politiek, sexistisch, vieze dingen of wat dan ook), er zijn altijd mensen die willen voorkomen dat er overheidsgeld aan zulke zaken wordt gespendeerd, wat leidt tot vragen in de politiek of zelfs afgelasting van het concert. Er zijn genoeg leuke acts te vinden die niemand tegen het hoofd stoten, boek die dan gewoon en laat particulieren maar de risicovolle shit boeken.

 0
Avatar hansjuvefan
wo 06 jan 2010 09:16

hansjuvefan Haha hakenkreuz productions ;)
Kunnen ze het nog opvallender tonen :p

 0
Avatar Hoebele
wo 06 jan 2010 09:27

Hoebele Bands die geannuleerd worden vanwege de inhoud van hun teksten, rappers die veroordeeld worden vanwege de inhoud van hun teksten... Ik dacht dat Nederland stond voor het Recht op Vrijheid van Meningsuiting; blijkbaar is dat voorbehouden voor aanhangers van de PVV.
Als je als podium niet wil dat zo'n band er optreedt, boek ze dan niet, al helemaal als je niet eens wacht op een gesprek met burgemeester en AIVD.

 0
Avatar Ace2000
wo 06 jan 2010 18:56

Ace2000 @niesl2:
Rock en punk horen rebels te zijn en de grens op te zoeken. Ik hoop toch niet dat je serieus meent dat dat dan maar verboden moet worden omdat iemand er aanstoot aanneemt. Acts die iedereen leuk vind (Borsato?) hebben geen subsidie nodig.

Overigens levert een verbod een band vaak meer publiciteit op en wekt eerder averrechts. Als de openbare orde ingevaar was door ongewenste gasten van extreem linkse of rechtse zijde, dan is het een ander verhaal.

 0
Avatar BasP
wo 06 jan 2010 21:40

Wrong Als de openbare orde in gevaar is zet je toch gewoon meer beveiliging en/of politie neer? Doen ze bij voetbal ook..

 0
Avatar 7WORDS
wo 06 jan 2010 23:13

7WORDS Hahaha! Hakenkreuz productions, extreem, nazi, etcetera, ik maar denken dat dit hele nare muziek was...
Even geyoutubed: begeleidend instrument is de fluit.

 1
Avatar Stve
do 07 jan 2010 10:30

Stve [Compleet met Ace2000 eens]

Podia die gesubsidieerd worden moeten de grenzen opzoeken. Het is dan hun taak om de burgers een scala aan 'vreemde' culturele activiteiten te bieden. Oké, dit is dan misschien een grensgeval. Maar zoals 7WORDS al zegd, met de muziek is helemaal niks mis mee (persoonljk niet mijn voorkeur maar het is nog goed aan te horen). En natuurlijk zullen mensen beledigd worden, en dit gebeurd vrijwel altijd, maar de meest fragile mensen hiervoor zullen daar toch niet bij zijn. Persoonlijk ga ik ook niet naar concerten die mij persoonlijk zullen beledigen/raken in negatieve zin. Daardoor vind ik het jammer dat het verboden is, Holland wordt top-notch betutteld.

 0
Avatar leaked
do 07 jan 2010 11:32

leaked Terecht. Voor neo-nazi's is geen plaats in Nederland. Vind het heel goed dat hier wat aan gedaan moet.

 0
Avatar bartjudo
do 07 jan 2010 13:03

bartjudo Wat een onzin het is gwn black metal en ja die hebben bijna altijd wat tegen religie en andere culturen, daar moet je gwn doorheen kijken. Ik heb het net effe geluisterd en serieus ik vind het geen eens slecht klinken als je mij zou zeggen het is Korpiklaani met beetje grunt zou ik zeggen ja klopt:S dus wat een commotie om niks! ik wil niet veel zeggen maar bands al Mayhem en Gorgoroth worden hier wel toegelaten nouwja Gahl en Atilla komen er openlijk voor uit dat ze Adolf H bewonderen!!! dat is pas nazistisch enja als men gwn het stil had gehouden was het hele probleem er niet geweest, als iemand extreem links mag zijn dan mag iemand ook extreem rechts zijn zolang ze het voor zichzelf houden

 0
Avatar bartjudo
do 07 jan 2010 13:09

bartjudo STVE heeft gwn gelijk, het is gwn quatsch dat het nie mag en dan zou een bad als bad religion toch duidelijk extreem links wel mogen

 0
Avatar Eiersnijder
do 07 jan 2010 14:29

Eiersnijder Pff, wat een bullshit zeg! Deze gasten maken echt serieus lekkere muziek. Trouwens, ze praten toch Russisch, dus.....
@ bartjudo: inderdaad raar dat formaties als Mayhem, Gorgoroth en K3 (is ook erg) wel mogen speulen.
Ik had Temnozor toch echt wel een keertje willen zien, maarja.....

 0
Avatar nirvanafreak
do 07 jan 2010 14:58

nirvanafreak ik ben het ook zeker niet eens met rechts-extremisten, maar laat appa dan ook niet meer optreden, die ruit mensen live namelijk ook op! en linkse punk-bandjes die dingen schreeuwen over bush uiteraard ;)

 0
Avatar nirvanafreak
do 07 jan 2010 15:01

nirvanafreak bovendien zegt de hele band temnozor me geen fuck, dus hoe gevaarlijk kan een concert van ze zijn? :P

 0
Avatar Hoebele
vr 08 jan 2010 09:15

Hoebele 'Normaal' mocht ook bijna niet optreden in Staphorst, hoever willen we nog gaan?

 0
Avatar Stve
vr 08 jan 2010 13:29

Stve Hoebele schreef:
'Normaal' mocht ook bijna niet optreden in Staphorst, hoever willen we nog gaan?


Indeed, Holland becomes top-notch betutteld. En bartjudo: alaaf! You're right.

 0
Avatar Marieke234
vr 08 jan 2010 13:35

Marieke234 Sorry hoor, maar we hebben het hier niet over selectie van smaak, maar over nazis. Of ze nou op een fluit blazen of op een gitaar meppen, dat maakt natuurlijk geen ene reet uit. Het is inderdaad verboden, dus opgerot met die lui!

 0
Avatar deHertog
vr 08 jan 2010 14:57

deHertog Het promoten van nazisme en het goedkeuren en/of ontkennen van de holocaust is wttelijk verboden... sowieso is het slechte publiciteit voor de azijnfabriek als ze neo-nazis in hun zaal laten spelen

 0
Avatar Derogoth
vr 08 jan 2010 17:59

Derogoth Ga fietsen. Als die azijnfabriek nou eens lekker gaat google'n naar een band die ze binnen halen, hoeven ze zowiezo niks te annuleren. (Een hoop fans teleur stellen) Maar nee hoor, die leeghoofden hadden het al lekker geregeld voordat ze erachter kwamen wat die band nou werkelijk voorstelt.

 0
Avatar BasP
za 09 jan 2010 01:17

Wrong Marieke234 schreef:
Sorry hoor, maar we hebben het hier niet over selectie van smaak, maar over nazis.


Dan zie je het dus heel erg verkeerd.

 0
Avatar Marieke234
zo 10 jan 2010 01:38

Marieke234 Goede onderbouwing. Maar nee, ik dacht het niet.

 0
Avatar bartjudo
zo 10 jan 2010 22:11

bartjudo Marieke234 schreef:
Goede onderbouwing. Maar nee, ik dacht het niet.


Als deze mensen Nazi zouden zijn eventueel in het meest vreemde geval dan zouden ze daar wel openlijk vooruit komen en met weet ik niet hoeveel swastikas enzo op dat podium gestaan hebben en weet ik het niet voor gekke fratsen, dan zouden ze in rusland ook niet getolereerd worden dus het is gwn onzin laat hun fijn muziek maken en doe eens niet zo moeilijk.

 0
Avatar Marieke234
ma 11 jan 2010 11:38

Marieke234 Sorry, maar ik lees overal over een extreem rechtse band, die cd's uitbrengt op neonazi-labels als Hakenkreuz-Productions. Dat zegt al genoeg en mensen die dit allemaal ok vinden moeten toch eens een keer gaan nadenken.

 0
Avatar Utje
ma 11 jan 2010 12:09

Utje Volgens mij ken je bar weinig van de wereld.. hoeveel nsbm bands er wel niet zijn en al lang door nederland getourt hebben. Dat zijn er genoeg. En waarom moeilijk doen als alle andere religies/gelovigen in wat dan ook wel mogen optreden. Krijgen we straks ook een ban dan op gewone pagan muziek??

 0
Avatar Marieke234
ma 11 jan 2010 12:25

Marieke234 Sjonge jonge, wat een rare lui posten hier eigenlijk! We hebben het niet over andere religies/gelovigen, maar over neonazis. Dat is bij de wet verboden. Punt. Denk toch eens na mensen!

 0
Avatar walterschen
di 12 jan 2010 17:47

walterschen Marieke234 schreef:
Sjonge jonge, wat een rare lui posten hier eigenlijk! We hebben het niet over andere religies/gelovigen, maar over neonazis. Dat is bij de wet verboden. Punt. Denk toch eens na mensen!


Inderdaad, we moeten er wel even bij stilstaan dat dit soort ideeen miljoenen mensen het leven heeft gekost. We hebben het niet over zomaar een religie of overtuiging. Willen we daar nog uberhaupt iets mee te maken hebben? Lijkt me niet.

 0
Avatar Ace2000
wo 13 jan 2010 18:51

Ace2000 Ik ben (zoals de meesten ongetwijfeld hier) ook tegen nazisme. Maar dus ook voor vrijheid van meningsuiting en tegen censuur.
Dat betekent dan helaas dat ook zo'n foute band dan mag optreden als ze de wet niet overtreden en er geen gevaar is voor openbare orde (vechtpartijen dus tussen extreem rechts en links).

Er wordt beweerd dat de band neonazistisch is. Ik weet niet of dat zo is, ik ken die hele band niet.
Ik geloof best dat het ze 'fout' zijn, maar of dat ook tijdens de optredens
wordt uitgedragen heb ik niet kunnen constateren.
Ik weet wel dat er al een lange voorgeschiedenis is van bands die ten onrechte van nazisme,
satanisme, aanzetten to zelfmoord ect. ect. zijn beschuldigd of gecensureerd.

Voor je het weet roept iemand dat Bad religion extreem inks is en wil de volgende dat ook verbieden.

Vandaar dat ik wat sceptisch ben over het snelle besluit zo'n optreden te schrappen.

 0
Avatar Eiersnijder
wo 13 jan 2010 18:55

Eiersnijder Ik zeg: praatgroepje.....
Dan komen we er vast wel uit!
:-)

 -1
Avatar Midas
wo 13 jan 2010 19:55

Midas Ik denk dat iedereen er voor zichzelf al uit is... niet dat het veel uitmaakt, de band is gecancelled, wijs besluit als je het mij vraagt.

 -1
geen avatar
vr 15 jan 2010 16:46

kingkong welke extreem rechtse band moest er dan optreden?

 0

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.