RECENSIE: The Selecter - Daylight

Selecter
recensie cijfer 2017-10-23 Eind jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond in Engeland een revival van de ska muziek, een muziekstijl die oorspronkelijk uit Jamaica komt en sterke overeenkomsten met de reggae vertoont. Dankzij de Britse punkinvloeden ging het tempo van de liedjes flink omhoog en kregen de teksten een sterk maatschappijkritische lading. Eén van de populaire bands uit die periode was The Selecter met frontvrouw Pauline Black, die een aantal hits scoorde waarvan ‘On My Radio’ de bekendste is. Na drie jaar viel het doek voor de band en ging Pauline solo verder. Inmiddels is de band aan zijn tweede re-incarnatie begonnen en is sinds 2010 ook de oorspronkelijke zanger/toaster Arthur ‘Gaps’ Hendrickson weer fulltime van de partij. Daylight is alweer het dertiende studioalbum van de band.

De laatste jaren is een aantal veranderingen in de stijl van de groep hoorbaar. De belangrijkste is de toevoeging van een blazerssectie, die inmiddels een vast onderdeel van de band vormt. Want hoewel ska vooral bekend staat om de opzwepende blaaspartijen, was er op de eerste platen van The Selecter geen enkel blaasinstrument te horen en dreef de sound vooral op de scherpe gitaarriffen en de orgelpartijen. Daarnaast is het tempo van de nummers wat omlaag gegaan en is de groep meer richting de reggae gekropen, waarbij regelmatig een uitstapje wordt gedaan naar de originele ska uit de jaren zestig.

De nieuwe plaat ligt qua stijl heel erg in het verlengde van de vorige albums en is in die zin niet heel erg verrassend. Ook nu is er weer sprake van een mix van ska stijlen uit de diverse perioden. Zo slaan ‘The Big Badoof’, ‘Things Fall Apart’ en ‘3 Reasons’ duidelijk terug op de oorspronkelijke Jamaicaanse sound, terwijl de band met ‘Remember Me’ en ‘Mayhem’ terugkeert naar zijn eigen beginperiode. De overige nummers klinken heel hedendaags. Het is duidelijk dat The Selecter al geruime tijd meedraait, want de band beheerst de diverse stijlen allemaal even goed en de hoogtepunten zijn verspreid over het hele album en zijn onder andere de catchy single ‘Frontline’, het opzwepende ‘Daylight’ waarin een gastrol is weggelegd voor Jools Holland, het melancholische ‘Paved With Cold’ en het strijdlustige ‘Taking Back Control’.

The Selecter schopt tekstueel weer als vanouds tegen maatschappelijk onrecht aan, zoals corruptie, overconsumptie, de Brexit en de inperking van vrijheden. Daarnaast is een aantal teksten veel opgewekter dan gebruikelijk, zoals de hoopvolle titelsong. De teksten worden ook nu weer mooi gedragen door de zuivere stem van de inmiddels 63-jarige Pauline, die goed wordt aangevuld met de energieke toasts van Arthur, die ook de leadzang in twee nummers voor zijn rekening neemt.

Daylight is een fijne en energieke plaat die niet voor vernieuwing zorgt maar wel opmerkelijk fris en opgewekt klinkt voor een band die inmiddels al bijna vier decennia aan de weg timmert. The Selecter toont daarmee aan nog steeds springlevend zijn en dat ska-muziek van alle tijden is.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:The Selecter Label:Bertus
POR

Prophets of Rage - Prophets Of RageTom Morello heeft liever niet dat je Prophets of Rage een verkapte Rage...

Winwood

Steve Winwood - Winwood Greatest Hits Live Steve Winwood heeft een imposante carriëre die al meer dan vijftig jaar...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT