Voor de trouwe volgelingen van Apneseth laat het antwoord op deze vraag zich gemakkelijk raden. Voor de neutrale luisteraar zijn deze releases eveneens de moeite waard aangezien hier in beide gevallen kwalitatief hoogstaand werk is afgeleverd. De vele optredens hebben geleid tot een soepel verloop in de studio. Op Åra is dan ook een gezelschap te horen dat in diverse genres uit de voeten kan en dat dit hier ook allemaal bij elkaar heeft gebracht. Het grootste verschil is deze keer dat improvisatie de basis is van het uiteindelijke resultaat zoals dat in de studio is vastgelegd. Centraal staat, uiteraard, de Hardanger viool van Apneseth waarmee vooral de sfeer van de tien composities bepaald wordt.
Folk, Desert-blues, jazz, zowel modern als traditioneel en zowel akoestisch als elektrisch versterkt, Indiase invloeden, het loopt allemaal naadloos in elkaar over terwijl de muzikanten elkaar alle ruimte gunnen om zich even te verliezen in deze experimentele en voornamelijk instrumentale trip. Heel even wordt het trio uitgebreid met een gastmuzikant in de track ‘Saga’, of beter gezegd: wordt gebruik gemaakt van een geluidsopname afkomstig van een onbekende muzikant die een zingende zaag bespeelt. Ook hier past deze bijzondere bijdrage probleemloos in het totaalgeluid. Veel tijd om na te genieten hebben de drie muzikanten elkaar niet gegund. Naar verluidt zouden zij zich gezamenlijk en zeer recent al weer in de studio hebben opgehouden. Wordt dus ongetwijfeld snel weer vervolgd. In de tussentijd is het prima behelpen met dit fascinerende Åra.
Richard van Bergen & Rootbag - Walk On In Richard Van Bergen is in Nederland een veelgevraagd bluesmuzikant. Zijn...
Stein Urheim - Utopian Tales UtopianTales is het nieuwste geesteskind van Stein Urheim , een Noorse...