Met opener ‘My Name is Thunder’ wordt de toon direct gezet. Het is lomp, schreeuwerig enright in your face. Je wordt als luisteraar min of meer gedwongen de muziek te ondergaan. Veel nieuws onder de zon biedt het nieuwe album van de Italiaanse dj’s niet, maar ondanks het gebrek aan nieuwe invalshoeken blijft het grotendeels overeind. De gastvocalen zorgen voor een poppy insteek, hoewel het hier en daar ook een beetje gezapig klinkt. Gelukkig wordt dat door alle furiositeit vaak genoeg doorbroken. Het neigt – zoals het The Bloody Beetroots betaamd – soms enigszins naar theatraal, maar er is tegelijk ook een limiet aan in hoeverre je je luisteraar murw kunt slaan met zagende en ronkende beats die met krijsende vocalen worden ondersteund.
Ergens voelt het alsof de twee Italianen met hun buitensporige aanpak haast de draak met iets steken. Zelfs aan de concentratiespanne van de gemiddelde luisteraar lijken ze niet te hebben gedacht. De ‘great’ in The Great Electronic Swindle is niet misplaatst aangezien dit album een tracklijst van maar liefst twintig nummers telt en alles bij elkaar 75 minuten aantikt. Vooral als je bedenkt dat de aanpak op dit derde album nergens significant van de voorgaande twee platen verschilt, mag je de The Bloody Beetroots zo’n monsterlijke speelduur toch wel een beetje kwalijk nemen. Aan de andere kant, met hun live-reputatie in je achterhoofd, kan je in live-vorm wel weer een knotsgek feest verwachten. Waarschijnlijk komt de licht belachelijke aanpak daar toch een pak beter tot zijn recht.
Bendik Brænne - The Last Country SwindleDe muziek van Bendik Braenne doet het al jaren erg goed in Noorwegen. Het...
Hällas - Excerpts From Future Past Het belang van Zweedse progrock is inmiddels wereldwijd bekend. Diverse bands...