David West heeft voor de opnames van Cherry On Willow geput uit zijn rijke muzikale vriendenkring. De liedjes zijn met verschillende muzikanten en op uiteenlopende plekken opgenomen. Het album klinkt daardoor fragmentarisch. “Instrumenten klaar, opnameknop aan en spelen maar” lijkt het devies te zijn geweest.
Een groot deel van de nummers bestaat uit niet meer dan wat losse ideetjes die in een rap tempo op tape lijken te zijn gekwakt. De plaat klinkt daardoor low budget maar vooral inspiratieloos. Titelsong ‘Cherry On Willow’ is nog wel een aardige poging tot het schrijven van een goede popsong met in de verte een echo van ‘Spirit In The Sky’ (Norman Greenbaum, Doctor & The Medics), maar hierna kabbelt het album voort.
Als luisteraar word je pas bij de vijfde track van het album een beetje wakker geschud. ‘Time To Forget’ heeft, met dank aan een atypisch gitaarrifje, meer impact dan de voorgaande vier nummers. De dromerige pop van ‘Red’s For The Blues’ komt, met dank aan de zangstem van West, een beetje in de buurt van de magie van Mercury Rev.
De track ‘Swan’s Beat’ opent met een van New Order geleend drumintro met een bijpassende, vette basriff. Samen met toetsen en melodica levert dit een aanstekelijke ‘dubby’ danstrack op. De plaat sluit af met een opgewekt popliedje, ‘Call Me Sometime’.
Met vijf uit negen toch een tegenvallende score. Van de beste vier of vijf tracks had David West wellicht een aardige EP kunnen samenstellen. Meer zit er met dit materiaal niet in
Penny Rimbaud - What Passing Bells Penny Rimbaud was de grote roerganger van de anarcho-punkbeweging in de...
Snapped Ankles - Come Play The Trees Een hele alledaagse band is het Londense collectief Snapped Ankles zeker...