Toen Frankrijk tijdens de tweede wereldoorlog werd bezet, ging Olivier Messiaen het Franse leger in, waarna hij gevangen werd genomen in Verdun. Hij werd naar het concentratiekamp Stalag VIII-Agebracht en daar ontmoette hij een klarinettist, violist en cellist, waarvoor hij muziek begon te schrijven. Hij componeerde Quatuor Pour La Fin Du Temps, met kamermuziek voor kwartetten. Messiaen en zijn medegevangenen voerde het werk in 1941 op in het kamp, met de gevangenen en de bewakers als publiek. Anno 2018 wordt het werk opnieuw gespeeld door een internationale groep befaamde sololisten: Martin Fröst, Lucas Debargue, Janine Jansen en Torleif Thedéen. Het was het eerste stuk dat ze gezamenlijk speelden op een festival, zestien jaar geleden. Nu was de tijd daar om het op te nemen en uit te brengen.
Het werk van Messiaen is geschreven in een concentratiekamp en gebaseerd op de Bijbelse interpretatie van het einde van de wereld.Het is dan ook geen verrassing dat de muziek complex, tragisch en bij vlagen onprettig is. Messiaen laat de muziek de pijn, het geloof en (verloren) hoop vertellen en daarmee maakt dat het ook in deze huidige tijd relevant en emotioneel is. Deze opname is eveneens krachtig en laat de muziek wringen. Het is niet moeilijk om de aandacht erbij te houden, want de melodieën zijn zo complex dat ze oplettendheid nodig hebben. Uiteraard zijn de condities waarin deze uitvoering is opgenomen heel anders dan tijdens de première, maar Martin Fröst, Lucas Debargue, Janine Jansen en Torleif Thedéen zijn alle vier zeer getalenteerde muzikanten die Messiaen eer aandoen.
Hoeke - LegacyIn november 1999 overleed Rob Hoeke, de beste boogiewoogie-pianist die er...
OCS - Memory Of A Cut Off Head Het is werkelijk niet te geloven, maar daar is hij weer: John Dwyer;...