Jammer genoeg vertoont de plaat die de echte internationale doorbraak moet begeleiden geen enkel spoor van originaliteit. Van begin tot eind klinkt While I Was Asleep als een plaat die van iedere willekeurige countryzangeres uit het diepe zuiden van de VS zou kunnen komen. Een uptempo en catchy opener, voorzien van banjo’s, lapsteel en mondharmonica? Check! (‘After My Time’) Een iets rustiger en bij vlagen melancholisch vervolg? Check! (‘Rolling On’) Zo komen op het album alle langspelerclichés die binnen het genre bestaan voorbij. En wanneer een van de liedjes gemakkelijk door kan gaan voor een hit van Ilse de Lange op een blauwe maandag (‘Don’t I Know You’), dan weet je zeker dat de verrassing ver te zoeken is.
Neemt niet weg dat Mari Kreken, haar man Tor Egil Kreken en Kjetil Steensnæs rasmuzikanten met een neus voor goede nummers zijn. ‘Onorigineel’ is immers lang niet altijd een synoniem voor ‘slecht’. In al zijn voorspelbaarheid is het album zeer catchy en eenmaal begonnen aan een luisterbeurt zul je niet gauw geneigd zijn de stopknop in te drukken.
Uitschieters zijn evenwel de nummers die het dichtst in de buurt komen van de wat ingetogener vorige plaat, zoals het met tokkelgitaar en drumkwasten begeleide ‘Always Around’. Ook ‘Ballad Of An Outlaw’, dat is voorzien van fraaie ”aaa-ha-ha” zingende koorpartijen, mag tot de betere liedjes worden gerekend. Maar, zoals dat gaat met niet eens zulke bijzondere albums van toch wel goede artiesten, is er eigenlijk geen slecht nummer te vinden op While I Was Asleep. Of het genoeg is voor een doorbraak buiten de country- en americanalijsten, zullen we gauw genoeg merken.
Aiming For Enrike - Las NapalmasMet het beroerdste nummer van Enrique Iglesias als ironisch bedoeld mikpunt...
Wyvern Lingo - Wyvern Lingo Een popalbum maken is zo makkelijk nog niet. Om de nieuwe Thriller te...