Vessel is een bonte verzameling van melancholische hartenkreten (‘As Often As I Can’) en gitaargedreven garageliedjes (‘Ballad of R & J’). ‘My phone’ is een piepklein liedje van dertig seconden waarin het miss Cosmos niet uitmaakt dat haar telefoon crasht omdat haar liefde bij haar is: een love song in het tijdperk van gebroken IPhone schermen en leeglopende accu’s. ‘Cafeteria’ en ‘Accommodate’ zijn echte Frankie Cosmos klassiekers, gemarkeerd door een tienerachtig stemgeluid en een dansbaar tempootje.
‘Being Alive’ is de belichaming van een wispelturige geest die niet helemaal weet of het leven het waard is om enthousiast van te worden of dat het tijd is om bij de pakken neer te gaan zitten. De versnelde gitaren lijken toe te werken naar een piek als er dan toch weer de langzame sleur in gaat zitten. Zo gaat het hele album eigenlijk. De stemming wisselt per minuut en de liedjes zijn ook zo kort dat je van het temperatuurverschil spontaan opvliegers krijgt.
Het is goed voor te stellen dat de liedjes op Vessel geboren zijn uit een verveelde geest met een kladblokje en een casetterecorder op een zolderkamertje. Toch is Vessel al het derde album van Frankie Cosmos en zouden we best wel wat meer diepgang of kwaliteit kunnen verwachten. Maar het is de kracht van Frankie Cosmos om haar derde plaat nog als een serie onontdekte demo’s te laten klinken, fris en avontuurlijk, in plaats van zich te laten polijsten. Vessel is een opvallende en luchtige plaat tussen alle releases van 2018 en daarmee verdient Frankie Cosmos lof.
Lonely Kamel - Death`s-Head HawkmothHet Noorse Lonely Kamel maakte in 2016 al aardig indruk met een krachtige...
Wye Oak - The Louder I Call, The Faster It Runs “We denken dat als een nummer goed genoeg is, het overeind blijft, hoeveel...