De opener van De Derde is meteen al een nummer van epische proporties: ‘Net Als Toen (ft. Afronaut)’ begint met een gitaarscheurende intro en blijft heerlijk funky terwijl Jordy Dijkshoorn een blik lekker Rotterdams gezwam eroverheen trekt. Het nummer wordt opgevolgd door ‘Alleen Zij Geeft Licht In De Duisternis’, met een goede baslijn en zoals gewoonlijk scherpe teksten. De volgende opvallende track is ‘Zelf Doen’, met een beat waar je de mannen al op ziet shuffelen, en onverklaarbare oorwurmen (“Hij maakt een selfie met zijn iPhone, hij heeft vandaag een afspraak maar hij weet niet hoe laat, zet voortaan je afspraken in je iPhone. Ik kan het je vertellen maar je moet het echt zelf doen”). ‘Zelf Doen’ is het meest dansbare nummer van deze plaat en ongetwijfeld een populaire track op de setlist bij live optredens.
Onmisbaar op De Derde is ‘Breek Je Nek’ in samenwerking met De Staat. Bijna iedereen kent het verhaal nu wel: Jordy brak in Juni 2017 zijn nek, nadat hij op straat werd aangevallen. Verwijzingen naar zijn herstel zijn in dit liedje, met ironische boodschap, genoeg te vinden. Vooral spoort de ruige plaat aan om helemaal uit je stekker te gaan. Wat wel over de nare kant van Jordy’s herstel gaat is het gedicht ‘Slavink’ (“Ik was bezig met mijn herstel terwijl zij pik kreeg van een ander”). Smerig en eerlijk is het, en live draagt Jordy het voor terwijl hij aan het crowdsurfen is. Poëzie is nog nooit zo grof geweest.
De Derde is een steengoede plaat. Het toont (weer) aan dat De Likt echt een enorme naam is, die hopelijk na het festivalseizoen zelfs nog meer groeit. Het evenwicht tussen snoeiharde uit-je-dak-nummers en kleinere en tekstueel sterke nummers is precies goed en er zijn veel interessante samenwerkingen op De Derde. Gewoon een dikke 4,5 sterren. Ja toch, niet dan?
Rene SG - FuckoMet album Hell Yeah! uit 2017 net achter de kiezen, trakteert het...
Miles Davis & John Coltrane - The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6 Van Miles Davis zijn naast zijn reguliere werk enorm veel compilaties en...