Barten zegt dat bomen trillingen produceren die wij niet kunnen horen. Deze trillingen heeft hij voor ons toegankelijk gemaakt met het idee dat dit bij mensen een nieuw bewustzijn genereert. Voor het hoorbaar maken van de trillingen heeft hij twee verschillende methoden gebruikt. Bij de analoge methode worden de trillingen van de bomen direct omgezet naar analoge synthesizers. Bij de digitale methoden werden de trillingen eerst vastgelegd in Excel-sheets, welke dan vervolgens worden omgezet naar partituren. Hierbij bepaalt Barten alleen de klankkleur van de muziek en houdt hij zich verder zoveel mogelijk buiten het compositieproces. Het resultaat van deze experimenten met trillingen en klanken is nu te horen op het album Live.
Barten wordt op Live bijgestaan door Scot Gresham-Lancaster, een Amerikaanse componist in de experimentele en modern-klassieke hoek, Thijs Lodewijk, een muzikant en docent aan de Herman Brood Academie, de Finse muzikant Pekka Tolonen en de Nederlander Hans Meijer.
Het resultaat van dit hele verhaal is een album vol minimale muziek die raakt aan het werk van Philip Glass en Steve Reich, maar ook aan krautrock en vooral ambient. We horen op Live veel warme synthesizerklanken met zo nu en dan wat andere instrumenten en hier en daar een woordeloze zangpartij. Het meest in de buurt van popmuziek komt Talking Trees in ‘Fagus In August’, dat wel wat aan The Art Of Noise doet denken.
Het is muziek waar je in kunt wegzakken als in een warm bad, als je daarvoor in de stemming bent. Gedurende ruim 55 minuten gebeurt er eigenlijk weinig spannends en hoewel het idee van het omzetten van vibraties van bomen naar muziek best aardig is, is Live wel een vrij lange zit. Wie geïnteresseerd is in ambient-klanken moet dit album echter zeker eens checken.
Flaata, Ackles, Busk - The Gospel Album - A Thing Called LoveHier zal de naam FAB-3 door maar heel weinig mensen herkend worden, maar in...
ISLAND - Feels Like Air Een band vormen in je jeugd, dat heb je toch het allerliefst. Nog beter is...