Dit voorjaar verscheen Heat en naar verluidt zou Reiersrud in de vorm van zijn leven verkeren toen hij zich vorig jaar weer voor even in zijn studio verschanste. Die berichten bleken te kloppen. Het nieuwe materiaal barst van de variatie en bij iedere track weet de muzikant met zijn sterke begeleiders, de beste Scandinavische studiomuzikanten zijn hiervoor speciaal bij elkaar gekomen, weer een geheel andere sfeer op te roepen. Zo is daar het volledig instrumentale, neo-psychedelische ‘April March’ dat voortkomt uit Noorse folk waarin een brug wordt gevormd met Amerikaanse blues. Prachtig zijn ook de rustgevende klanken van het op Benjamin Britten geïnspireerde ‘Wood’ waarin Reiersud, zoals wel vaker in zijn muziek, de natuur en het milieu een prominente rol toedicht. Zelfs de klassieke invloeden ontbreken niet en zijn te horen in het instrumentale, van Bach afkomstige ‘Cantata 147’ waarin ‘Jesus Bleibet’ op een eigenzinnige wijze wordt vertolkt. Je zou bijna vergeten dat de Noorse instrumentalist bovendien een paar sterke en zeer soulvolle vocale partijen heeft geleverd, zoals in het meeslepende ‘Sacred Mama’ of in het sfeervolle ‘The Heat’, dat is geïnspireerd op de originele uitvoering van ‘Hey Joe’, en het acht minuten durende epos ‘This Was Meant To Be A Sad Song’ waarin de blues weer eens om de hoek komt kijken. Het zijn maar enkele voorbeelden die van Heat een ronduit fascinerende luisterervaring maken.
Meadowlake - MeadowlakeVeel bands putten op dit moment rijkelijk uit de late jaren tachtig en vroege...
Gurls - Run Boy Run De drie Noorse dames van Gurls , die al naam hebben gemaakt in de Noorse...