RECENSIE: Snowapple - Wexico

Wexico
recensie cijfer 2018-11-20 Snowapple bestond oorspronkelijk uit een drietal vrouwen uit Amsterdam, maar tijdens de laatste tour door Midden-Amerika veranderde dit. Een bandlid moest naar huis en noodgedwongen moesten ze op zoek naar Mexicaanse vervangende bandleden en dat bleek een groot succes te zijn. Zo groot zelfs, dat het nieuwste en vierde album Wexico samen met een aantal van deze muzikanten is opgenomen en daarmee is Wexico dus eigenlijk de eerste plaat met deze samenstelling van de band. De drie originele bandleden hebben allen een verschillende muzikale achtergrond in, onder andere, balkanmuziek en jazz- en operazang. Dit resulteert in een zeer gevarieerd album waarop in het Engels en Spaans gezongen wordt en pop gemengd wordt met klassieke zang en er zelfs een traditioneel Colombiaans nummer op te vinden is. Zelf omschrijven ze de muziek als ”popfolk/opera/avant-garde-cumbia”.

Het nummer dat direct opvalt het is Spaanstalige ‘Lobos’, dat ‘Wolven’ betekent. Het is langzamer dan de meeste liedjes en bestaat uit een rustige akoestische gitaar die de meiden en een Mexicaanse zanger begeleidt in kalme zang in de coupletten en slepende melodieën in het refrein. De eerste single van de plaat ‘Baby Blue’ is daartegen juist heel opgetogen en wordt wederom in het Spaans gezongen. Vooral het ritme en trommels maken het nummer simpelweg heel leuk. Later op het album vinden we ‘Pale Blue You’ dat ongewoon opent met een dwarsfluitsolo en vervolgens een sterke musicalsfeer heeft, inclusief de kenmerkende manier van zingen. Het album sluit af met ‘Rolling Away’, een popballad in een Latijns-Amerikaans sfeertje, waarop vooral de meiden gezamenlijk zingen. De opname klinkt haast live en ongepolijst, waardoor de stemmen af en toe wat schel overkomen.

Eigenlijk zijn alle nummers op Wexico heel erg eigen, met een stijl die niet te vergelijken is met andere bands. Er komen zoveel verschillende muzikale stijlen samen en zo veel verschillende instrumenten en ritmes dat er een uniek geluid ontstaat. Hoewel het uiteraard een kwestie van smaak is, ligt de driestemmigheid niet altijd even gemakkelijk in het gehoor, maar blijft het altijd keurig en vrolijk klinken. De zang- en muziekstijl zijn dan ook zo specifiek dat het heel waarschijnlijk een album is dat men ofwel helemaal geweldig vindt, of waar men helemaal niets mee kan.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Snowapple Label:Pias
Cover Vicktor Taiwò - Joy Comes In Spirit

Vicktor Taiwò - Joy Comes In SpiritSoms laat muziek zich maar niet vangen. Joy Comes In Spirit van Vicktor...