Het album Joy Comes In Spirit wordt samen met een korte film uitgebracht, genaamd First Movement. Volgens Taiwò geeft de film niet alleen meer informatie over het album, maar brengt het de luisteraar ook in de juiste mentale staat van zijn om naar de plaat te luisteren. In de film zien we een jongen geboren worden en opgroeien, vooral in relatie tot zijn moeder, alles onder begeleiding van nummers die op het album te horen zijn. De teksten beginnen daarmee steeds duidelijker te worden en laten zien hoe persoonlijk deze plaat eigenlijk is. Zoals beloofd, maken de beelden het makkelijker om de muziek te volgen en te begrijpen. De veertien nummers op de plaat vormen namelijk geen simpel album, maar wel een steengoede. Op vele momenten klinkt Vicktor Taiwò als zijn collega Frank Ocean, maar dan melodieuzer, vager en vaak onnavolgbaarder. Het emotionele ‘Shovel Moonlight’ kent dezelfde soort ritmes en verschillende lagen van opnames als Ocean, maar ‘Letters I Wrote’ klinkt weer veel elektronischer en wordt met verschillende beats en melodieën langzaam opgebouwd. Op de meeste nummers begint Taiwò klein en breidt hij zijn lagen langzaamaan uit tot kleine kunstwerkjes. De eerste single ‘Blue Mountain Ridge’ is daarmee waarschijnlijk het meest toegankelijke, met een stevige beat. Daartegenover staat ‘Subducta. Psalm 69’ dat zeven minuten duurt en op een haast meditatieve wijze opgebouwd, weer afgebroken wordt en plotseling weer begint met opbouwen.
De muziek op Joy Comes In Spirit is zo gelaagd, persoonlijk en nederig, dat het album het beste uitkomt wanneer er met concentratie naar geluisterd wordt. Ook op de achtergrond klinkt het prima, maar wanneer je er voor werkt en er actief naar luistert, wordt het pas duidelijk hoe interessant en complex het album eigenlijk is. Vicktor Taiwò heeft een prachtige plaat uitgebracht.
Ruben Hoeke Band - 25 LiveHet idee om ooit eens een livealbum uit te brengen speelde al lang in de...
Snowapple - Wexico Snowapple bestond oorspronkelijk uit een drietal vrouwen uit Amsterdam,...