Tot zover het gezeik en gezanik over origineel of niet origineel en over een eigen smoel hebben. De iets meer dan een half uur durende plaat komt behoorlijk intens over. Vooral het gitaargeluid klinkt als een op hol geslagen kettingzaag. De riffs lijken zo te zijn weggelopen van de platen van Entombed, Dismember en Bloodbath. Omdat dit zo een ongelooflijk prettig gitaargeluid is zijn we daar dan ook niet rouwig om. Als je bent bijgekomen van de eerste overrompelingen, blijkt dat Baest een degelijke deathmetalband is, niet meer niets minder. Hoogdravend is het nergens en de akoestische stukjes (‘Ritual’ en het begin van ‘Danse Macabre’) komen wat geforceerd over. Het is vermoedelijk een halfslachtige poging om ergens op Opeth te lijken, maar het haalt alleen maar de vaart uit de plaat. Neemt niet weg dat het titelnummer best een aardige track is, vooral door de afwisseling, en ook de lompe groove in ‘Crosswhore’ mag er zijn. Maar te vaak worden bijna dezelfde riffs tevoorschijn getoverd, zodat je aan het eind van de plaat niet meer weet wat je gehoord hebt.
Het klinkt dus allemaal als een klok wat Baest ons voorschotelt, de productie is voortreffelijk, maar echt heel erg beklijven doen de songs nu nog niet. Het vernuft van goede songs en sterke riffs schrijven is iets wat de vijf heren nog verder moeten uitbouwen, maar voor een debuutplaat is dit voorlopig goed genoeg.
Møster! - States Of MindsEen vriend van ondergetekende ging onlangs naar een voorstelling. Daarna zei...
Omnium Gatherum - The Burning Cold Deathmetal is eind jaren tachtig ontstaan en bracht menig muziekliefhebber op...