Wat we wel horen opPhronesis is goed in het gehoor liggende emo-achtige metalcore met wat licht progressieve invloeden die in sommige stukjes wat de kant van Periphery op gaan (‘Celeste’), maar doordat de muziek niet altijd de juiste balans heeft krijg je het gevoel dat Monuments nog steeds niet echt weet wat het wil.
Het cleane stemmetje van Chris barretto, die een blauwe maandag in Periphery bivakkeerde, contrasteert zeer heftig met zijn metalcore screams en klinkt vaak te lief of te emo (‘Mirror Image’). Het emo refreintje op ‘Vanta’ gecombineerd met wat bot geschreeuw geeft het nummer zeker een modern tintje, maar is ook precies hetgeen de liefhebber van niet al te zware metalcore of wat voor core dan ook, wil horen. Op de wenken bedienen heet dat.
Eindelijk op track nummer vijf met de titel ’Ivory’ komt er wat van de beloofde bruutheid om de hoek kijken, maar daarna gaan we gelijk weer de hoek in van de(te) lief klinkende metalcore, of iets dergelijks. Pas als de band echt de balans tussen progmetal en metalcore goed weet te krijgen, krijgen we wat meer bijzondere tracks voorgeschoteld. Songs als ‘Celeste’ en ‘Jukai’ weten wel te beklijven waar ‘Hollow King’ en ‘Vanta’ dus vooral voor de commercie lijken gemaakt. Het maakt van Phronesis een album dat lekker weghapt, goed in elkaar zit, maar geen overdonderende indruk achterlaat.
Bismut - Schwerpunkt Bismut is een Nijmeegse rockband die voor hun instrumentale muziek vooral...
Ultha - The Inextricable Wandering Oh wee, degene zich laaft aan de onmetelijke duisternis, oh wee, degene die...