Sneaks verkent op Highway Hypnosis nieuwe genres die ze vakkundig verwerkt in haar muziek. De postpunk van debuut Gymnastics heeft op het nieuwe album concurrentie gekregen van hiphop en breakbeat, maar nog steeds vanuit het adagium less is more.
De minimalistische sound is weliswaar gebleven, maar op Highway Hypnosis wordt meer geëxperimenteerd met ritmes en samples, waarbij de praatzangstem van Moolchan als extra instrument fungeert. De basgitaar heeft op Highway Hypnosis wel een minder prominente rol gekregen dan op haar voorgangers.
Op de track ‘The Way It Goes’ mixt Sneaks de breakbeat van The Prodigy met de hiphop van Wreck-XN-Effect. Op ‘Addis’ wordt door Sneaks driftig (en met succes) geëxperimenteerd met dubreggae. De hiphoptrack ‘Money Don’t Grow On Trees’ is dan weer schatplichtig aan de relaxte West Coast Sound van Dr. Dre.
‘Holy Cow Never Saw A Girl Like Her’ is een sterk staaltje minimalisme. De song bestaat uit niet meer dan een moddervette baslijn en de staccato zangstem van Moolchan. De tekstregel ”Holy Cow Never Saw A Girl Like Her” wordt als een mantra herhaald. Ook op ‘And We’re Off’ is er nog een hoofdrolletje voor de basgitaar weggelegd.
Het album is geproduceerd door de uit de deathmetal afkomstige (hiphop)producer Tony Seltzer. Samen met Seltzer is Sneaks er op Highway Hypnosis in geslaagd een breder geluid te presenteren zonder daarmee aan eigenheid in te boeten. Missie geslaagd dus.
Bring Me The Horizon - AMOSheffield (UK) mag dan ooit de hoofdstad van de Britse staalindustrie zijn...
Mike Krol - Power Chords Mike Krol kijkt op de hoes van Power Chords vanaf zijn bed verdwaasd voor...