Dat wil zeggen, de roots van Icon en Draconian Times. Ook op In Requiem is er wederom gekozen voor cleane vocalen, maar dat wil niet zeggen dat er geen stevigheid te bespeuren valt. In tegendeel, dit is het zwaarste Paradise Lost album in tijden geworden. Waar op het naamloze vorige album er nog steeds een duidelijke popstructuur te vinden was, is er nu toch echt meer sprake van een metalalbum, met het titelnummer als beste voorbeeld. Zelfs Holmes’ zangstijl doet af en toe de tijden van Icon herleven, iets dat wat mij betreft al veel eerder had mogen gebeuren. In principe ligt dit album in het verlengde van de eerdergenoemde Icon en Draconian Times. De experimenteerdrift is dus een beetje naar achteren geschoven. Wat overblijft is een album dat weliswaar weinig nieuws onder de zon brengt, maar desalniettemin erg sterk is.
Fans die vonden dat de band hun ziel verkocht met het uitbrengen van albums als One Second en Host, waar ik het overigens niet mee eens ben, kunnen hun hart weer ophalen met In Requiem. Aan de andere kant kunnen mensen die juist die albums waardeerden nu op hun beurt met de sell-out beschuldigingen gaan komen, aangezien het lijkt alsof ze de oude fans een pleziertje willen doen. Hoe dan ook, het album staat als een huis en zal waarschijnlijk in mijn oudejaarslijstje te vinden zijn.
Electrelane - No Shouts, No CallsAlhoewel Electrelane een paar jaar geleden eindelijk doorbrak met The...
Fountains of Wayne - Traffic and Weather Zanger Chris Collingwood deelt ook op de nieuwste Fountains Of Wayne...