Elles Bailey heeft een rauwe stem die doet denken aan Beth Hart. Qua stijl zoekt Bailey het meer in de stevige hoek vanuit de zuidelijke staten van de Verenigde Staten. Opening ‘Hell Or High Water’ staat gelijk als een huis. Luide gitaren en gegil van Elles Bailey vullen elkaar aan. De energieke aanpak zoekt het duidelijk in de hoek van de commerciële kant van Nashville. Dat is voor de meerderheid van de nummers het geval.
Dat is jammer. Want Road I Call Home laat ook andere kanten van Bailey horen die veel mooier zijn. De soul van ‘What’s The Matter With You’ is prachtig. Juist hier kan Elles Bailey zich scharen in een krachtige rij van vrouwen als Joss Stone en Aretha Franklin. Ook hier is muzikale ondersteuning subtieler en daardoor ontzettend mooi. Net even het Hammond orgel en dan weer een bluesvolle gitaar zorgen voor een parel van een nummer. Op een andere manier maakt de swingende rock ’n roll ‘Help Somebody’ op dezelfde manier veel goed voor het gladde karakter van de andere nummers. Hier is het swingen geblazen met blazers en mondharmonica.
Met Road I Call Home verstopt Elles Bailey zich te gemakkelijk achter haar stevige band en typisch Amerikaanse producties. Dat is zonde, want de afgelopen paar jaar komen er zulke mooie producties uit Nashville, die bewijzen dat het echt niet nodig is om southern rock te spelen. Als Elles Bailey iets meer kijkt naar Margo Price of een man als Chris Stapleton, dan kan ze zomaar nog prachtig materiaal gaan maken.
Saint Agnes - Welcome To SilvertownDe alledaagse realiteit, gevoelens en gebeurtenissen verwoorden door middel...
John Fairhurst - The Divided Kingdom Na een bewierookt debuut en enkele uitstekend ontvangen opvolgers leek niets...