Het nieuwste album Enderness is inmiddels zijn vierde en wordt uitgebracht op het Fat Possum label. Verwacht echter geen obscure lo-fi deltablues, want de artiestenstal van het Fat Possum label is inmiddels veel breder dan dat.
Op zijn eerdere soloplaten was Bondy vooral een singer-songwriter die zichzelf begeleidde op gitaar. Dat leverde vrij traditionele muziek op, maar wel altijd met een donkere twist. Op Enderness maakt hij vooral gebruik van de synthesizer en drumcomputer. De gitaar is niet helemaal buiten gehoorafstand gehouden, maar komt beduidend minder aan bod. Dit levert een album op met een geheel andere sfeer dan het eerdere werk. Maar gelukkig is de donkere twist wel gebleven. Al zit die donkere twist vooral in de teksten.
De muzikale begeleiding van de teksten is minimaal, met wisselend effect. De ene keer zorgen de synth-klanken voor een beklemmende sound, zoals in opener ‘Diamond Skull’. De andere keer is het resultaat minder overtuigend of ronduit cheesy, zoals op ‘Images Of Love’. Maar met Bondy kan je alle kanten op. Op ‘The Tree With The Lights’ komt hij doodleuk aanzetten met een soundscape die het vroege (instrumentale) werk van OMD in herinnering roept.
Het album kent een paar tracks die de aandacht van de luisteraar vasthouden, zoals ‘Diamond Skull’ (”Ooh la la, swastika”), ‘Killer 3’ (”Murder is more entertaining, than peace ever will be to a killer”) en ‘Fentanyl Freddy’ (”And I’m a chicken killer, I’m a crush-a-piller, see me at the pawn shop, with my neighbor’s lawnmower”). Maar bij het beluisteren van Enderness is het wel aan te bevelen om het volume flink omhoog te schroeven. Want anders bestaat het risico dat je als luisteraar langzaam wegdommelt op de voortkabbelende cadans van Enderness.
Inventions - LogicaChristiaan Bruin is een muzikale alleskunner die in diverse bands en...
Jessy Wilson - Phase Wanneer we de prachtige documentaire 20 Feet From Stardom , over de grootste...