Het viertal uit Stevenage (UK) bijt, onder aanvoering en bij monde van Christopher Dodd, wild van zich af. Charlie Rose (bas), Matt Toll (gitaar) en Aslea Bennett (drums) zorgen voor een bijpassende muzikale omlijsting. Af en toe komen er ook nog wat saxofoonflarden voorbij waaien (in ‘A Rag Hung Between Two Trees’ en ‘Theatre Of Work’).
Bad Breeding zoekt de inspiratie dicht bij huis en probeert in haar nummers de lokale gemeenschap aan het denken te zetten én in beweging te krijgen. ‘Repossession’ gaat over de uitwassen van het neo-liberalisme waardoor de groep have-nots steeds groter wordt en wordt gemarginaliseerd ten gunste van de upper class.
In ‘Clear Blue Water’ krijgen speculanten en huisjesmelkers ervan langs. ‘Theatre Of Work’ gaat over de uitwassen van de flexibilisering van de arbeidsmarkt waardoor het bestaanszekerheid voor steeds minder mensen is weggelegd. Arbeid als instrument van de liberale politici en de marktpartijen.
De boodschap wordt gebracht met venijn en overtuigingskracht gebracht. In sommige nummers hinten de overstuurde gitaren naar noiserock. In afsluiter ‘Tortured Reality’, waarin de band nog een keer uitlegt dat we met de huidige vorm van (hyper)kapitalisme moeder aarde en de mensheid niet van de ondergang gaan redden, klinkt Bad Breeding net zo donker en duister als Killing Joke in haar beste dagen.
Met Exiled laat Bad Breeding horen actueler te zijn dan ooit. En dat is op zijn minst een wrange constatering, bijna veertig jaar na de hoogtijdagen van Crass en Discharge.
Julia Shapiro - Perfect Version Perfect Version heet haar eerste solo album, maar het lijkt erop dat Julia...
Sadgirl - Water Een zomers Los Angeles, ergens aan het einde van de jaren ‘50 of het begin...