Out Of Sight is het eerste album van Fussell waarop hij zich laat begeleiden door een volledige band: drummer Nathan Bowles, bassis Casey Toll, violiste en vocaliste Libby Rodenbough, pedalsteelgitarist Nathan Golub en pianist/organist James Wallace.
De plaat opent met ‘The River St. Johns’ een bewerking van ‘Fish Vendor’s Cries’. In de song probeert Fussell zijn vers gevangen vis als een ware koopman op de markt aan de man te brengen.
‘Winnsboro Cotton Mill Blues’ is een bewerking van een traditional die in 1948 ook al eens door folkzanger Pete Seeger onderhanden werd genomen. Het is een gitzwart werkmanslied over het werken in de katoenfabriek: ”When I die don’t you bury me at all, hang me up at the schoolhouse wall, place a bobbin in my hand, so I can keep on a-working in the promised land”.
Afsluiter ‘Drinking Of The Wine’ is een fraai eerbetoon van de drinker aan moeder alcohol (‘holy wine’). Wel jammer dat Fussell de meest zwartgallige zinnen van de tekst van één van de eerdere versies heeft weggelaten: ”If my mother calls for me, tell her that death has silenced me”.
Door de eigenzinnige wijze waarop Fussell de nummers vertolkt, is Out Of Sight meer dan zomaar een coveralbum. De interpretaties van Fussell hebben dan ook voldoende bestaansrecht.
Toch blijft er iets knagen. Iemand die zulke verhalen kan vertellen als Fussell zou je het liefst willen horen met eigen werk. Benieuwd of Jake Xerxes Fussell volledig op eigen benen kan blijven staan, met of zonder ‘holy wine’. Gelukkig heeft Out Of Sight de goedkeuring van folktroubadour Bonnie ‘Prince’ Billy. Een beter kwaliteitskeurmerk is voor Fussell’s muziek niet denkbaar.
Com Truise - Persuasion System Com Truise transporteert zijn luisteraars graag naar de jaren ‘80 met zijn...
Wovoka Gentle - Start Clanging Cymbals Met een bandnaam als Wovoka Gentle kun je alleen maar gissen naar de...