RECENSIE: Stake - Critical Method

Stake
recensie cijfer 2020-04-06 Eigenlijk is het niet helemaal eerlijk om Critical Method van STAKE een debuutalbum te noemen: onder de naam Steak Number Eight hebben de heren hun sporen ruimschoots verdiend en ze maakten met ‘The Sea Is Dying’ een van de beste metaltracks sinds de eeuwwisseling. De oude bandnaam verwees echter naar een nummer van Vanneste Thobias, de broer van zanger en gitarist Brent, die een jaar na de oprichting van de band overleed. Met een nieuwe naam en een frisse start willen ze dit hoofdstuk afsluiten. Voor de fans uitstekend nieuws dus, al is er ook muzikaal wel het een en ander veranderd.

Waar Steak Number Eight uit wist te blinken met zorgvuldig opgebouwde, uitgesponnen nummers, daar zijn de hoofdrolspelers op Critical Method juist ‘Careless’ en ‘Catathonic Dreams’, dat eerder op de gelijknamige EP stond. Deze nummers omarmen veel meer de punkmentaliteit: compromisloos, snel en hard, vol in je gezicht. Er zijn echter ook nog nummers die naadloos aansluiten op het eerdere hoofdstuk. Tijdens de Mastodon-esque title track worden de eerder genoemde punkinvloeden afgewisseld met progressieve metal en ook ‘Doped Up Salvations’ voelt alsof de band terug gaat naar hun roots. Deze nummers zijn rauwer en zwaarder en zullen voor de fans vertrouwd klinken. Zanger en gitarist Brent Vanneste eist meer dan eens de hoofdrol op door simpelweg te doen wat we van hem gewend zijn: de longen uit zijn lijf krijsen. Welk soort herrie de rest van de band ook uit hun instrumenten rammelt, Brent heeft er altijd een vocaal antwoord op. Wie na dit album nog steeds niet onder de indruk is van zijn zangkwaliteiten, doet er goed aan de pianoversie van ‘Human Throne’ (live in Ancienne Belgique) eens op te zoeken.

Critical Method is een gecontroleerde ratatouille geworden, waarop de heren hun eerdere ervaringen en stijlen combineren met hun frisse zin om te experimenteren en de drang om de luisteraar en zichzelf uit te blijven dagen. Onder de noemer STAKE bewandelen de Belgen paden die ze voorheen links lieten liggen, waardoor het geheel een stuk gevarieerder klinkt. Toegegeven: ‘The Sea Is Dying’ staat voor ondergetekende nog altijd op eenzame hoogte, maar tracks als ‘Catathonic Dreams’ en ‘Doped Up Salvations’ zijn meer dan uitstekende toevoegingen aan hun toch al indrukwekkende palmares.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Stake Label:Hassle Records
Cover Kingsborough - Take The Ride

Kingsborough - Take The Ride Kingsborough is een rockband uit San Francisco bestaande uit zanger Billy...

Cover Insomnium - Heart Like A Grave

Insomnium - Heart Like A Grave Een recensie over Insomnium schrijven is voor ondergetekende altijd weer...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT