Het album begint in ieder geval sterk: de akoestische gitaar en de openingszin “I tried to be lyrical but lyrics failed me, so I gave up poetry and ran west on I-80” laten ons weten dat zij het serieus aanpakt. Hierna komen al snel de elektrische gitaar en drums in actie om het een echte bite te geven. Vooral de outro op dit nummer is onverwacht en zit slim in elkaar. (De I-80 is de snelweg die California verbindt met New Jersey, waar het album deels is opgenomen.) Het tweede nummer, ‘ Red Shoulder’, is al net zo’n sterk rocknummer. Dus dat belooft wat!
Dat ze meer kan dan rocken laat ze horen op het prachtig gezongen ‘Eight Hours’, waar de drum en de eenvoudige elektrische gitaarnoten voor een War on Drugs-sound zorgen. Met haar vader op basgitaar is ‘Headlights' het beste nummer op het album. Zij laat hier haar verleden langs zich heen razen “Realize I’m not getting older / But I’m not getting younger/ Headlights look different / When I’m looking over my shoulder.”
Helaas zakt het album hierna volledig in: ‘Honey, Oh Honey’ klinkt meer als een parodie; ‘Seasonal Affective Disorder’ als een instrumental met een lyrische twist en ‘Home’ als een typisch Amerikaans folkliedje, waarbij zij ons tweestemmig en zonder enige melodie toezingt. Het nummer vloeit moeiteloos over naar’ Streetlight Blues’, wat het album even doet opleven. De laatste drie nummers zijn daarentegen zo sloom, dat je verbaast opkijkt wanneer deze zijn afgelopen.
Het debuut van Squirrel Flower bij een groot platenlabel is een onevenwichtig album geworden. Waar het normaliter juist goed is om variëteit te hebben, wil het hier niet boeien. Tijdgenoten Mitski, Torres en Sharon van Etten hebben van haar niets te vrezen; deze nieuwkomer mist het talent om te blijven vermaken.
Tall Tall Trees - A Wave Of Golden ThingsLaat even al je vooroordelen over de banjo varen en luister naar het laatste...
Wire - Mind Hive Wire brengt sinds 2003 al hun werk uit op hun eigen Pinkflag label. Een...