De vanuit het zuiden van Frankrijk opererende band bestaat uit Jean-Baptiste Le Bail (gitaar, vocals, grunts), Clément Flandrois (gitaar en vocals), Julien Negro (bas en vocals) en Nicolas Ranko Muller (drums en vocals). Voor Wolves Among The Ashes dook Svart Crown de studio in met producer Francis Caste, waarmee de band al samenwerkt sinds hun tweede album.
De band maakt blackened death metal. De grunts van Jean-Baptiste Le Bail klinken overtuigend en komen van diep en ver. Verder valt vooral het razendsnelle (kick)drumwerk van Nicolas Muller op.
Openingstrack ‘They Wil Not Take Our Death In Vain’ begint met een speech van sekteleider Jim Jones die zichzelf en meer dan negenhonderd van zijn volgelingen de dood in joeg door massaal zelfmoord te plegen toen zijn Jonestown werd belegerd door de autoriteiten. De aantrekkingskracht van Jim Jones heeft al eerder muzikanten geïnspireerd tot creatieve daden. Zo besteedden Manowar (‘Guyana, Cult Of The Damned’), Frank Zappa (‘Jonestown’) en meer recent rapper Post Malone (‘Jonestown’) al eens aandacht aan de omstreden cultleider.
In het refrein van ‘Thermageddon’ worden de onderaardse grunts in het refrein ingeruild voor meer aardse vocalen. Na het derde nummer ontstaat er op het album wat meer ruimte voor andere invloeden. Dat zorgt voor wat meer lucht in de muziek.
Zo is er Gregoriaans gezang van drummer Muller te horen op ‘Blessed Be The Fools’ en fluisterzang en cleane zang op ‘Down To Nowhere’. Op ‘At The Altar Of Beauty’ wisselen de uitbarstingen en rustige passages elkaar mooi af. Het album sluit af met de oosterse en gothic invloeden van ‘Living With The Enemy’.
De afwisseling op de tweede helft van het album spreekt meer tot de verbeelding dan de - vrij anoniem klinkende - death metal op de eerste helft van de plaat. Een half geslaagde poging dus. Maar Svart Crown toont met Wolves Among The Ashes wel aan dat er in de toekomst nog genoeg mogelijk is voor de band.
Lorna Shore - Immortal Lorna Shore is een Amerikaanse band die over het algemeen wordt...
Deleyaman - Sentinel Het achtste album van Deleyaman opent op broeierige wijze, met trage...