Een opmerking over zijn omgang met een zeer jonge Natalie Portman ontplofte vorig jaar in zijn gezicht, en gaf zijn tweede biografie Then It Fell Apart een vieze bijsmaak. Na wat onhandig gepost op Instagram, werd het alleen maar erger, tot hij openlijk zijn excuses aanbood en de angel eruit trok. Maar toen was de schade al geleden. Van hip naar creep. Kom daar maar eens af. De gulle gift – als dit album tenminste een succes wordt – aan een goed doel helpt om de verdenking weg te nemen dat de rel slechts een stunt was om zijn boek beter te verkopen.
Wat krijgt men daarvoor terug? Nou, in ieder geval een album waarop Moby zich van zijn sterkste kant laat horen. Als je deze direct na Everything Is Wrong uit 1995 zou draaien, zou je bijna niet vermoeden dat we een kwart eeuw verder zijn. Snelle piano arpeggio’s over melancholische strings? Check. Gastzangeressen die ”Yeaahh” gillen? Check. Pompende grooves met een goede drop? Check. Je hebt het allemaal wel eens eerder gehoord, maar desondanks klinkt het heerlijk. De klap van het schandaal lijkt hem uit de hypnose gerukt te hebben, waar hij met Long Ambient deel één en twee de afgelopen jaren in was weggezonken. De donkere wolken op de hoes maken symbolisch plaats voor een beetje blauwe lucht.
All Visible Objects is geen baanbrekend nieuw werk. Moby grijpt terug naar de herkenbare stijl van zijn grootste successen. En die heeft hij wel helemaal in de vingers. Het is een dik uur vol sfeervolle techno/trance met een flinke scheut ambient aan het eind. Als je liefhebber bent van de vroege Moby, of benieuwd bent wat dat gekke mannetje met die zware bril en grijze baard doet, kan je gewoon je knip trekken om dit album aan te schaffen. Mocht je het na beluistering onverhoopt niets vinden, heb je in ieder geval nog een goed doel gesteund.
Duke Dumont - DualityIn 2013 knalde Duke Dumont de discotheken in met de hit ‘Need U (100%)’ en...
Hamilton Leithauser - The Loves of Your Life Hamilton Leithauser was al bezig met zijn solocarrière terwijl hij nog in...