Toepasselijk heet het openingsnummer dan ook ‘The Great Unknown’. De woeste energie die op je af komt is meteen een welkome afwisseling met die van het voorgaande album. Daarop werd hun eigenzinnige mix van genres namelijk flink geëgaliseerd, zodat het een meer toegankelijk karakter kreeg. Op dit album speelt de band echter weer flink met onverwachte wendingen en het aan elkaar vlechten van stijlen. “You see I’m going on a rampage”, schreeuwt frontman Rou Reynolds in het nummer ‘{ The Dreamer’s Hotel }’ en daar is geen woord van gelogen.
Naast de vertrouwde genres als screamo, (post)punk en elektronica, propt de band nog allerhande vreemde elementen - voor hun doen - in hun muziek, zoals een circusorkest in ‘Walzing off the Face of the Earth (I. Crescendo)’ of een gewoon orkestraal stuk in ‘Elegy For Extinction’. Zelfs als je even denkt dat je op adem kan komen, wordt er bij Enter Shikari sluw naar een dikke climax toegewerkt. ‘Alles is mogelijk’ was dan ook het motto van de band bij het maken van dit album. Dit moest een album worden dat naadloos aansluit bij de huidige tijdsgeest waarin alles mogelijk móet zijn. De band doet daarom geen concessies. Tevens weten ze een mooie brug te slaan tussen hun oude werk en nieuwe elementen. Zo klinkt Enter Shikari alles behalve vergankelijk.
Iedereen die Enter Shikari wel eens op het podium heeft gezien, weet dat ze hun energie live nog tien keer zo hard intensiveren dan in de studio. Die intensiteit hoor je ook op dit album terug. Een keerzijde daarvan is dat deze hyperactieve aanpak een beroep op je concentratievermogen doet. More is more, is het motto van Enter Shikari.
Jessie Reyez - Before Love Came To Kill UsDe Canadese Jessie Reyes schreef eerder al nummers voor Calvin Harris,...
EOB - Earth Grote kans dat je Ed O’Brien, hier opererend onder de naam EOB , kent als...