RECENSIE: The Aggrolites - Reggae Hit L.A.

The Aggrolites - Reggae in LA
recensie cijfer 2007-06-28 Hoewel ik The Aggrolites wel van naam ken, is het nooit tot een nadere kennismaking gekomen met hun muziek. Hun nieuwe album Reggae Hit L.A. is een goede aanleiding om me onder te dompelen in de muziek van deze muzikanten.

The Aggrolites zijn afkomstig uit Los Angeles, de band is een samensmelting van twee ska en reggae bands, namelijk The Vessels en de Rhythm Doctors. Min of meer toevallig kwamen de muzikanten in 2002 bij elkaar, om als band op het nieuwe album van Derrick Morgan te spelen. Een album dat uiteindelijk niet werd uitgebracht, maar wel leidde tot een inspirerende samenwerking tussen de muzikanten, The Aggrolites waren een feit.

Het eerste album van de band, Dirty Reggae uit 2003 werd gevolgd door self-titled The Aggrolites vorig jaar. Deze albums werden bejubeld om het geluid, dat doet vermoeden dat The Aggrolites hun muziek 40 jaar geleden in Kingston hebben opgenomen, dankzij de grote rol van de orgelpartijen en het gebruik van oude microfoons en opnametechnieken. Of zoals Prince Buster, waarvoor The Aggrolites als begeleidingsband mochten spleen, over hen zei, “It reminded me of the old days, I can’t believe that this young band from America could play my music just as good as the day it was recorded.”

Reggae Hit L.A. klinkt iets minder ‘oud’, of ‘Dirty’ dan de voorgaande albums, wat vooral lijkt te liggen aan de zangpartijen, die iets gladder, minder krakerig zijn. Overigens doet het stemgeluid van Jesse Wagner niet onder voor dat van James Brown, dat een grote bron van inspiratie was voor de band. Dit is op dit album duidelijk terug te horen in ‘Well Runs Dry (A.K.A Free Soul)’, maar ook in titeltrack ‘Reggae Hit L.A.’.

Nog steeds zijn er veel orgelpartijen te horen, nog steeds een sterke samensmelting van vooral reggae en ska, maar ook funk en soul. Dit album klinkt niet alsof je een oude LP beluisterd, die je voor 50 cent op de rommelmarkt hebt bemachtigd. Het trucje met de oude microfoons hoeft ook niet uitgemolken te worden, want we hebben hier te maken met muzikanten die bijzonder goed weten samen te spelen. Zonder dat trucje klinken ze ook al alsof ze dat al 40 jaar doen. En wat mij betreft mag ‘Free Time’ best zomerhit worden komende maanden.

‘Free Time, Alright alright alright, Free Time, Everything is gonna be just fine’
Recensent:Ike Breed Artiest:The Aggrolites Label:Hellcat / Epitaph
QOTSA - Era Vulgaris

Queens Of The Stone Age - Era VulgarisEen nieuw deel van het stenen tijdperk, de vulgaire tijd, is aangebroken en...

Rufus Wainwright - Release the stars

Rufus Wainwright - Release the Stars Rufus Wainwright wordt op handen gedragen door tal van collega-muzikanten....

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT