Waar Open Sea veel deed denken aan het werk van Jan Hammer, neigt Dead Calm And Zero Degrees meer naar werk van Jean-Michel Jarre. Beiden zijn boegbeelden van muziek die helemaal met synthesizer, sampler, sequencer en drumcomputer is gemaakt, maar wel in twee verschillende genres. De nummers missen het opzwepende ritme en de dansbaarheid die we van Hammer en Open Sea kennen. De trillers en space wobbles zoals in opener ‘Dead Calm’ komen direct uit de koker van Jarre. Het is allemaal wat meer uitgesponnen en iets trager. De samples van stemmen in ‘June Gloom’ zijn het enige menselijke houvast in een oceaan van klanken. ‘We Fly At Dawn’ is door de combinatie van hoofdmelodie en de baslijnmelodie één van de sterkere nummers. Wat verder opvalt, is dat sommige nummers vrij simpel eindigen, bijna in een soort van anticlimax. Over de productie kunnen we kort zijn. Die is van hoge kwaliteit, zoals we van Lars gewend zijn. Bij beluistering met koptelefoon hoor je pas goed hoe ruimtelijk het geluid is.
Dead Calm And Zero Degrees is een twee-eiige tweeling, waarvan Open Sea de uitdagendste is. Je ziet absoluut de familietrekjes, maar met één is gewoon meer plezier te beleven. De LP uitgave is gemasterd door James Plotkin en cut bij de wereldberoemde Abbey Road Studios. En de hoes heeft – eerlijk is eerlijk – een zeer fraaie vormgeving. Maar al dat prachtige vakmanschap kan niet verhullen dat dit album muzikaal net niet dezelfde aantrekkingskracht heeft als z’n voorganger. Gelukkig zijn de verschillen klein en waarschijnlijk slechts een kwestie van smaak. Lars werkt ondertussen alweer aan een nieuw album. Laat maar komen, want dit smaakt naar meer
The River Curls Around The Town - Nightshadows The River Curls Around The Town is een muzikaal project van twee Belgen....
Mekong Delta - Tales Of A Future Mekong Delta (rare naam voor een Duitse band) kent een lange historie en...