Het sensuele gefluister op opener ‘Sweetness’ klinkt alsof Cosey Fanni Tutti van eighties electro-pioniers Chris & Cosey dit nummer heeft ingezongen. De zware monotone samples, aangevuld met zestienden op de hi-hat dragen het nummer. Het is een ijzersterk begin. Hier zou je de hele nacht op kunnen dansen. Post-Punk Dance is inderdaad een label dat de lading dekt. Vooral in uptempo nummers als ‘Shut Down’, waarin de elektrische basgitaar van Gemma de aandacht trekt. Je kunt goed horen dat bassist Peter Hook (Joy Division, New Order) haar geïnspireerd heeft. Het opstandig herhaalde refrein van Maria toont hun rebelse aard. ‘The Vaccine’ met z’n simpele boem-tsjak ritme komt uit dezelfde hoek. Zelfs een lomer nummer als ‘Blue Room’ met z’n schurende sustaingitaar bewijst dat zij op een grensvlak opereren. Het geeft ook een goed tegenwicht aan al het strakke synthesizer geweld. Naast de keuze voor sounds hebben hun nummers ook de eenvoud en het beperkte aantal instrumentensporen gemeen met bands die de koers van populaire elektronische muziek begin jaren tachtig hebben uitgezet. Denk aan The Human League, Yazoo en Orchestral Manoeuvres In The Dark, maar dan niet hun poppy Top 40 hits. Het is de kracht van minimalisme.
Sink Ya Teeth pakt met hun opvolger feilloos de draad op van het debuut. Maar zij geven er nog sterker een eigen draai aan. Two is daardoor een mooie mix van vette elektronische loopjes en wat rauwer bas- en gitaarwerk op een strakke beat. Dat de zang af en toe wat experimenteler is, maakt het des te interessanter. Het past bij de gevoelens van terneergeslagenheid en melancholie waar zij over zingen. En het houdt de nummers fris. Een fijn album vol donkere dansmuziek om even lekker je tanden in te zetten.
Moaning - Uneasy Laughter ”What happens when an abrasive rock trio trades guitars for synths, cranks...
JOYFULTALK - A Separation Of Being Na twee eerdere pogingen, op albums MUUIXX [2015] en Plurality Trip...