RECENSIE: Nightports/w Betamax - Nightports w/ Betamax

Nightports
recensie cijfer 2020-08-28 Hoeveel mensen zullen in eerste instantie aan videobanden denken bij het horen van de naam Betamax? En hoeveel denken er meteen aan de drummer Max Hallett van The Comet is Coming, de band van de rijzende ster van jazzsaxofonist Shabaka Hutchings? Hallett heeft een uitstapje gemaakt met producers Adam Martin en Mark Slater, net als pianist Matthew Bourne voor hem. Het is het tweede deel van een project dat zij Nightports noemen. En in dit geval dus Nightports w/ Betamax, tevens de naam van het album. Niet toevallig allemaal artiesten van het Yorkshire label The Leaf. Betamax was daar ook aan verbonden, totdat hij met Hutchings meeverhuisde naar het legendarische Impulse! jazzlabel.

Het principe is heel eenvoudig. Martin en Slater vragen hun gastmuzikant uitgebreid te improviseren en nemen alles op. Daarna gaat het duo aan de slag en maken er een compleet album van, met maar één beperking; dat de bron voor alle toevoegingen de opgenomen sounds van de gastmuzikant zijn, hoe dan ook bewerkt. Voor wat dat waard is, want de mogelijkheden daartoe zijn tegenwoordig zowat onbegrensd. Het klinkt gekunsteld en nogal bewerkelijk om zo muziek te maken, maar het resultaat is frappant. Een fusie van improvisatie en reconstructie.

Hallett is een rock/jazzdrummer die zijn hand niet omdraait voor een partijtje improviseren. De opnames in de analoge studio van producer en drummer Malcom Catto zijn in slechts één dag gemaakt. Toch heeft dat maar liefst elf unieke nummers opgeleverd. Op dit album weet hij te verrassen én boeien met zijn ritmes. Hij heeft een heerlijk drijvende en frisse manier van drummen, met droge, felle snaredrumslagen. Martin en Slater weefden er elektronische lagen door, over en onder. Dat resulteert in een cross-over van ambient en elektro-jazz. Sfeervolle instrumentale tracks die juist door de drums om je aandacht blijven vragen, en niet zomaar in de achtergrond opgaan.

Ondanks dat Betamax in de spotlight staat, hebben Martin en Slater de touwtjes stevig in handen. Zij zijn uiteindelijk bepalend voor de mysterieuze sfeer van het album. Hallett heeft weinig invloed op het eindresultaat gehad. Je kunt je voorstellen dat dit dubbel voelt voor hem. Vergelijkbaar met moeten aanzien hoe pleegouders pronken met het succes van jouw kind. Aan de andere kant wordt er wel extra muziek verkocht waaraan je hebt meegewerkt. Geen slechte deal voor een dagje drummen. De kwaliteit van dit werk maakt je benieuwd naar een volgend deel en vooral welk instrument daarin centraal komt te staan.
Recensent:Dave Stam Artiest:Nightports/w Betamax Label:Leaf Label
Maserati

Maserati - Enter The MirrorZe bestaan al enige tijd maar de fans van Maserati hebben maar liefst vijf...

Cover Kaitlyn Aurelia Smith - The Mosaic Of Transformation

Kaitlyn Aurelia Smith - The Mosaic Of Transformation De titel van Kaitlyn Aurelia Smith haar zesde album vangt perfect de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT