RECENSIE: Maserati - Enter The Mirror

Maserati
recensie cijfer 2020-10-31 Ze bestaan al enige tijd maar de fans van Maserati hebben maar liefst vijf jaar lang moeten wachten op nieuw werk van hun post-rockhelden. Gezien het feit dat in 2009 een bizar en noodlottig ongeval in een lift een einde maakte aan het leven van drummer Joey Fuchs mag het natuurlijk een wonder heten dat de band, die daarnaast overigens meerdere stormen heeft moeten doorstaan, überhaupt nog actief is. Dit jaar wordt echter het twintigjarige jubileum gevierd en daarom wordt deze gelegenheid logischerwijs aangegrepen om iets uit te brengen. Dat dit in meerdere opzichten een wel heel bijzonder jaar zou worden had ook de band uit Athens, Georgia niet kunnen vermoeden. En het leek nog wel zo’n leuk idee om Enter The Mirror te openen met een drie minuten durende ouverture die de titel ‘2020’ kreeg.

Het muziekstuk vormt een intro voor ‘A Warning In The Dark’. Dat klinkt onheilspellend maar wie bekend is met de voorgaande albums van dit viertal zal daar niet van schrikken. De gesproken vocalen zijn door de sequencer getransformeerd met een klinisch robotachtige voordracht als resultaat. Elektronische beats in combinatie met analoge drumpartijen zorgen voor een opzwepend geluid en de gitaarpartijen zijn in de studio nog eens extra zwaar aangedikt, waarmee een massieve geluidsmuur wordt gecreëerd. Leuk zo’n verjaardagsfeestje maar we gaan er allesbehalve een gezellige boel van maken, zullen ze gedacht hebben. Geen ‘Lang Zal Ze Leven’, maar in dit geval dus ‘Killing Time’ en ‘Welcome To The Other Side’, speciaal voor de liefhebbers van furieus beukwerk en geluidserupties.

De mechanische soundscapes vliegen regelmatig alle kanten op en zijn niet bepaald luistervriendelijk. Neem het strakke ‘Empty’ met die puntige gitaarriffs dat gezien de hevigheid behoorlijk tegen de metal aanleunt en waarin uiteindelijk alles volledig kapot lijkt te moeten. Ook het bombastische ‘Der Honig’ kun je niet echt toegankelijk noemen, maar doe de veiligheidsgordels om en vlieg mee in die zes minuten durende trip om er vervolgens achter te komen dat dit industriële stoner-epos wel degelijk weet te pakken. Hetzelfde geldt voor de finale waarin tijdens het groovende ‘Wallwalker’ nog even alles uit de kast wordt gehaald, waar een interessante fusie is ontstaan tussen de new wave uit de jaren tachtig en de psychedelische rock van ver daarvoor, en waarin een hoofdrol voor de lyrische gitaaruithalen is weggelegd.

Heel veel verschillen zijn er ten opzichte van het oudere materiaal niet te bespeuren, maar desondanks is Maserati er prima in geslaagd om Enter The Mirror te voorzien van genoeg nieuwe invalshoeken en diversiteit om zeven tracks lang te kunnen intrigeren.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Maserati Label:Temporary Residence Ltd
Cover Rafael Anton Irisarri  - Peripeteia

Rafael Anton Irisarri - Peripeteia Rafael Anton Irisarri is een eigentijdse, experimentele componist van...

Cover Nightports - Nightports w/ Betamax

Nightports/w Betamax - Nightports w/ Betamax Hoeveel mensen zullen in eerste instantie aan videobanden denken bij het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT