De galmende en vervormde saxofoon van Mattias De Craene op ‘Cryptonym’ schreeuwt het uit, alsof het een het stem is. Dit instrument vervangt de zang op zo’n effectieve manier dat je die geen moment mist. Woorden zijn niet nodig om een gevoel over te brengen. De sax maakt de nummers boeiend om naar te luisteren en bepaalt in hoge mate de sfeer. Ook de zorgvuldig gelaagde opbouw draagt daar sterk aan bij. De productie door Jasper Maekelberg is rijk en diep en verdient het om op een kwalitatief hoogwaardig systeem beluisterd te worden. Dan komen de subtiele effecten echt goed tot hun recht.
De band bestaat al zo’n tien jaar en heeft in die tijd een reputatie opgebouwd voor uitstekende live uitvoeringen. In de drie jaar sinds het goed ontvangen The Boiling Ground (2017) zijn de bandleden met eigen projecten bezig geweest. Dat lijkt ze geïnspireerd te hebben om samen een nieuwe weg in te slaan. Ze zijn verhuisd naar het label Unday Records, waar producer Jasper ook al zat. En dat hoor je terug in hun muziek. Er is een veel dominantere rol voor elektronische effecten. Die zorgen voor een extra dimensie, waarmee het wordt uitgetild boven traditionelere vormen van jazz en rock. De melodieën komen des te krachtiger naar voren over repeterende drumpartijen en elektronische loops. De kracht van hun muziek zit hem in de balans tussen monotonie en melodie.
De heren van Nordmann laten op hun derde langspeler horen dat zij nog heel wat in hun mars hebben. De ontwikkeling naar een elektronischer geluid is een verrijking van hun sound. Het is hun sterkste album tot nu toe.
Another Sky - I Slept On The FloorTwee jaar geleden betrad de Engelse band Another Sky de muziekwereld met...
Palace Winter - Keep Dreaming, Buddy Palace Winter geeft ons op hun derde langspeler …Keep Dreaming, Buddy...