RECENSIE: Susanna - Baudelaire & Piano

Susanna
recensie cijfer 2020-12-15 Susanna (Wallumrød) heeft iets betoverends en onderstreept dat imago door haar buitengewone projecten. Voordat ze deze op plaat zet, werkt zij het geheel nauwgezet uit, zonder het overdreven te produceren. Sterker nog, het heeft veelal een hoog DIY gehalte, vergelijkbaar met de eerste platen van Sufjan Stevens. Daarnaast gaat zij zo op in een project, dat zij zichzelf steeds als een bijpassend personage neerzet op de hoes van het album. Vorig jaar stortte ze zich met haar ensemble, The Brotherhood Of Our Lady, op de schilderijen van Hieronymus Bosch en zette deze om in muziek op Garden of Earthly Delights. In haar COVID-19 isolement heeft zij haar aandacht gevestigd op de gedichtenbundel Fleurs Du Mal [1857] van Charles Baudelaire, zoals vertaald door Anthony Mortimer.

Het is niet voor het eerst dat gedichten van Baudelaire op muziek zijn gezet. Claude Debussy zette in 1890 al vijf van diens gedichten om in muziek. In 1969 was het de Amerikaanse Ruth White die enkele gedichten van hem over elektronische muziek zong in Flowers Of Evil. In die jaren zestig was Baudelaire, net als Arthur Rimbaud, enorm populair onder muzikanten die zich daarmee intellectueel wilden voordoen. Zo heeft Mick Jagger al eens gezegd dat ‘Sympathy For The Devil’ was ingegeven door Baudelaire. Niet alleen Patti Smith, Jim Morrison, Bob Dylan en Leonard Cohen werden geïnspireerd door zijn werk; het nummer ‘How Beautiful You Are’ van The Cure is een rechtstreekse vertaling van zijn ‘Les Yeux Des Pauvres". Voorbeelden te over dus. Heeft Susanna daar nog iets aan toe te voegen?

Zij heeft gekozen voor een eenvoudige aanpak: tien gedichten, solo uitgevoerd op piano met de lading dekkende titel Baudelaire & Piano. Juist deze kale aanpak doet recht aan de gedichten die zij ongetwijfeld met zorg heeft uitgezocht. Haar prachtige stem brengt voldoende emotie en intensiteit in deze sobere setting. Uiteraard levert het vergelijkingen op met P J Harvey (‘Longing for Nothingness’) of Tori Amos (‘The Vampire’), maar dat draagt alleen maar bij aan de pracht van dit album. Het zijn haar interpretaties van ‘Burial’ en ‘A Pagan’s Prayer’ die laten horen hoe zij de teksten leest en die ons meenemen in haar verlangen naar meer.

Het is dat zij haar eerste coveralbum uit 2018 al Flower of Evil had genoemd, anders was dat zeker de titel van deze plaat geworden. De tien gedichten, die Susanna hier met verve brengt, verdienen het door haar gezongen te worden. Geweldig hoe poëzie, die meer dan honderdzestig jaar geleden geschreven is, nog steeds zo betoverend kan klinken.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Susanna Label:Konkurrent
Cover Armed Cloud - Torque

Armed Cloud - TorqueWanneer je als band je album vergezelt van een ‘eigen’ gebrouwen biertje (een...

Cover Emily Barker - A Dark Murmuration Of Words

Emily Barker - A Dark Murmuration Of Words Fans van Frank Turner zullen haar naam vast wel kennen als één van de vele...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT