Waar het voorheen voornamelijk klein gehouden gewerd met akoestisch werk of minimale elektronica wordt er tegenwoordig breed uitgewaaierd met een voller popgeluid. Een logische keuze aangezien er heel veel mogelijk is met deze personeelsbezetting en waarom zou je de mogelijkheden beperkt houden wanneer je kunt beschikken over zulke muzikanten. Wat te denken van drummers Joost Kroon en Martijn Bosman, toetsenist Sven Figee of Aram Kersbergen, die met zijn dubbele bas voor de warme lage tonen zorgt. Auad verzorgt zelf ook enig verfijnd toetsenwerk en weet met haar stemgeluid precies de juiste sferen op te roepen. Zo opent zij ontspannen maar zelfverzekerd met de titeltrack, een uptempo single die representatief is voor wat er verder nog verwacht kan worden. Het opgewekte ‘This Is’ bevat dezelfde elementen maar met de toevoeging van Sven’s virtuoze Hammond krijgt deze track net even iets extra’s. In ‘Muster’ wordt het geheel nog eens even extra aangedikt met een vette bas. Even bekruipt het gevoel dat afstand wordt genomen van de in het verleden bereikte resultaten maar er is geen enkele reden tot paniek. De liefhebbers die bekend zijn met haar oudere werk zullen met genoegen luisteren naar ‘Tumbling’ of ‘Secrets’ waarin stem en toetsen bepalend zijn maar waarin orkestrale niet-westerse klanken een avontuurlijke kant van de artieste laten horen. Met de beats en het donkere stemgeluid in ‘Duly Noted’ veroorzaakt zij opwindende soul en in de refreinen van ‘Picture’ lijkt het zelfs heel even of wij hier een Zuid-Hollandse Alicia Keys hebben rondlopen. Er gebeurt dusdanig veel op Like No Other dat werkelijk nergens ook maar enig gevaar op verveling een kans krijgt.
Het derde album van Eva Auad verdient het om met grote aandacht behandeld te worden. Er gebeurt op zowel muzikaal als vocaal gebied ontzettend veel moois, maar je ontdekt het pas echt na meerdere draaibeurten.
Joey Vriend - Hiding At First LightVanaf zijn achttiende is Joey Vriend actief bezig met het maken van muziek....
Remy van Kesteren - The Red Turtle Wat doe je als mensen na afloop van een concert steeds naar je toekomen om...