Symphony Of Dawn is het debuut van de vijf heren en dame, en zeker voor een eerste plaat is het niet verkeerd wat we voorgeschoteld krijgen, al weet je wel vanaf de eerste tonen welke kant het op gaat. De wat futloos overkomende eigen beheer productie maakt het album wat moeilijker luisterbaar, maar op een debuutalbum mag dat.
Wat natuurlijk direct opvalt binnen het symfonische geluid is de stem van Valerie de Kempe. Zingen, dat kan deze dame zeer zeker, maar wanneer ze te veel de hoogte in gaat begint het soms wat op piepen te lijken. Haar wat lagere, normalere stem bevalt beter, al hoort af en toe de hoogte in gaan er natuurlijk bij, maar iets minder overdreven mag zeker wel.
Na het verplichte orkestrale intro komt ‘Winterstorm’ langs. Hier gaat De Kempe gelijk al wat te veel de hoogte in, wat niet heel fijn overkomt, en de riff doet ergens denken aan een verbouwde Iron Maiden riff. Na dit wat mindere begin, blijkt Worlds Beyond wel degelijk sterke songs te kunnen schrijven, met als uitschieter ‘Edge Of Faith’ dat lekker vlot door hobbelt en bovenal een lekkere militante riff herbergt. Hier schiet de band echt lekker uit haar slof en eigenlijk had het album met deze track moeten beginnen. Dat zijn zo van die keuzes waar een ervaren producer wel wat mee had gekund. Ook heel fraai is ‘The Fay’ dat een gedragen melodie afwisselt met hier haaks op staande onrustige tempo’s en riffs. Mooi voor de afwisseling. Daartegenover staan een paar mooie rustige tracks op de plaat waarvan het sprookjesachtige ‘Child In The Light’ het meest in het oor springt.
Symphony Of Dawn is een prima debuut van de zes Belgen. Wanneer ze nog wat vaker van de gebaande paden durven af te wijken, zou het zomaar kunnen dat Worlds Beyond ons in de toekomst flink gaat verrassen. De potentie is er overduidelijk.
Various - Blue Note ReimaginedDe Britse jazzscene zit de laatste tijd aardig in de lift. Dit komt vooral...
Stijn Charpentier - Zo Dat Moest Er Even Uit De Eindhovense singer-songwriter Stijn Charpentier presenteerde We Willen...