RECENSIE: WÖR - About Towers

WOR
recensie cijfer 2021-05-06 Ooit weleens afgevraagd hoe je vroeger kennis kon nemen van nieuwe, populaire muziek? Ver voordat de radio zijn intrede deed, om nog maar te zwijgen van de streaming media, waren het de kerkklokken die mensen kilometers ver voorzagen van de nodige arbeidsvitaminen. De hits van die tijd werden door reizende gezelschappen verspreid en door beiaards genoteerd in zogenoemde “speelmansboekjes”. Zij wisten deze dan vaak een eigen draai te geven en deze voor een groot publiek ten gehore te brengen. Alleen al in Vlaanderen is er voor elke kerktoren een bereik van om en nabij de 96.000 mensen. Kom daar maar eens aan met je festivalpodium!

Wör, bekend om hun interpretaties van achttiende eeuwse muziek, heeft zichzelf ten doel gesteld om de genoteerde composities in een eigentijds jasje te steken. Op About Towers staan veertien nummers die afkomstig zijn van voornamelijk Belgische, maar ook Franse en Duitse beiaards. De bewerkingen zijn van Pieterjan Van Kerckhoven - die hier doedelzak, sopraan saxofoon en piano speelt- en Jonas Scheys (gitaren, contrabas). Samen met Fabio Di Meo (bariton saxofoon), Jeroen Goegebuer (violen, mandoline, banjo) en Bert Ruymbeek (accordeon) geven zij het geheel een energieke folktint.

De kennismaking met het carillon, ofwel klokkentoren bestaande uit 49 bronzen bellen die gezamenlijk vier octaven bestrijken, is vrij subtiel. Na een barokke start, met een hoofdrol voor de viool op het toepasselijk genoemde ‘Beyaert’, begin je op de achtergrond het klokkenspel van Liesbeth Janssens vanuit de kerk van Sint-Pieterbanden (Lommel, België) te horen. Al direct hoor je de organische samenwerking tussen de verschillende instrumenten. Op ‘Aria’ krijgt Janssens een prominentere rol, waarbij zij tegen de accordeon inspeelt. Hierdoor lijkt het of de kerktoren een straatconcert verstoord. ‘Fiocco’, dat zij genuanceerd speelt zonder de mannen van Wör, toont aan dat het carillon als een solo-instrument het beste tot zijn recht komt.

Dat het niet alleen om de klokkentoren te doen is, bewijzen nummers als ‘Ketting’- dat prachtig ingetogen begint om even later uiteen te spatten - en het haast Keltische ‘Dupont’, waar de doedelzak excelleert. Ook de jazzklanken op ‘D’Afnemen’; het sombere ‘Berlo’ en de schurende viool op ‘Climate March’, opgedragen aan de demonstrerende studenten voor hun studio tijdens de opnames, geven aan dat die beiaards goed bij de tijd waren.

Wie dacht dat die kerkklokken er alleen waren om mensen naar de dienst te lokken, krijgen op About Towers een lesje in het muzikale van het carillon. Letterlijk: in het bijgeleverde boekje staat heel veel informatie en het laat zich lezen als pamflet om de traditie van dit zwaarlijvige instrument in ere te houden. Dat gaat wat ver; de rol van beiaard als artiest is voorbij, maar dankzij deze interpretaties worden hun composities mooi belicht.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:WÖR Label:Eigen Beheer
Cover Pinegrove - Amperland, NY

Pinegrove - Amperland, NYToen Pinegrove hoorde dat het huis dat zij ooit hadden omgetoverd tot...

Cover Chuck Johnson - The Cinder Grove

Chuck Johnson - The Cinder Grove Chuck Johnson en zijn partner Marielle Jakobsons hadden een droom. Het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT