RECENSIE: Liquid Therapy - Breathe

Liquid Therapy
recensie cijfer 2021-05-12 België heeft er een stevig klinkende rockband bij: Liquid Therapy, bestaande uit zanger Bart Costenoble, gitaristen Davy Gheerardyn en Gino Lippens, Hans Van Den Hende op basgitaar en Luc Van Dyck op drums. Hun debuut, Breathe, brengen zij in eigen beheer uit en dat verbaast niet. Het is een leuke, verzorgde uitgave voor familie en vrienden, maar meer heeft deze band (nog) niet te bieden. Het feit dat de drie gitaristen tijdens het spel naar hun gitaar kijken, getuige de foto’s op de CD-hoes, is tekenend.

Het hele album klinkt te voorzichtig gespeeld en is dat wel het laatste wat je van een rockband verwacht. In plaats van impact te maken, klinken de gitaaraanslagen en drumpartijen eerder alsof de muzikanten geen fouten willen maken. Deze sfeer blijft vanaf het openingsnummer ‘When Loves Fools You’ (inclusief spelfout) hangen. Pas op het einde wordt deze verbroken; het beste nummer is voor het allerlaatst bewaard. Sterker nog, titeltrack ‘Breathe’ klinkt zo goed dat het bijna lijkt alsof deze door een andere band is opgenomen.

De overige negen nummers zijn niet alleen een klasse minder, het voelt ook alsof de band geen koers heeft. Grunge komt voorbij in ‘Payback’; heavy metal in ‘Sober’, en met ‘Fly Away’ lijken ze de punkkant op te gaan. Het heeft er alles van dat zij Motörhead, Testament en Metallica onder hun helden scharen en daar een mix van willen spelen. Mits goed uitgevoerd, is dat nog tot daar aan toe. Helaas is dat niet zo en vallen zij al snel in hun eigen zwaard.

Zo hoor je bij ‘Rat Race’ dat de drummer het tempo niet meer in de hand heeft en maar hoopt op een goede afloop. Bij het aftellen van ‘I Don’t Care’ heeft hij die hoop opgegeven en gaat het direct al mis. Dat is jammer, aangezien dit één van de nummers is die je wel bijblijft. Het ligt overigens niet alleen aan de drummer. De gitaristen spelen op de meeste nummers zo terughoudend dat zij totaal geen indruk maken. Onderwijl doet Costenoble zijn uiterste best om het geheel aan elkaar te zingen. Pas op ‘Control’ klinken zij als een band. ‘Keep On Going’ wordt zo een uitnodiging voor een cynische opmerking.

Er had meer in het debuut van Liquid Therapy kunnen zitten als zij zich in de studio wat stoutmoediger hadden opgesteld. Nu klinkt het vlak, ongeïnspireerd en niet voor herhaling vatbaar. Hopelijk vinden hun 28 maandelijkse, trouwe luisteraars op Spotify het wel de moeite waard.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Liquid Therapy Label:Eigen Beheer
Cover Victoria K - Essentia

Victoria K - Essentia Victoria K is een Australische singer-songwriter van Griekse afkomst die...