RECENSIE: Noga Erez - KIDS

Erez
recensie cijfer 2021-05-27 Hoewel Apple in 2017 een nummer van Noga Erez gebruikte om de eigen streamingdienst te promoten, geniet deze Israëlische artiest nog steeds geen grote bekendheid buiten haar eigen land. Aan het genre (electropop) kan het niet liggen, want de nummers op haar tweede album KIDS kunnen het makkelijk opnemen tegen hits als ‘Therefor I am’ of ‘Bad Guy’ van Billie Eilish. Maar kennelijk val je in de huidige muziekindustrie meer op als tiener met groen of blauw haar. En daardoor heeft Eilish dus honderd keer zoveel maandelijkse luisteraars op Spotify. Voor Erez, die begin dertig is, valt daar haast niet tegen op te boksen.

Jammer, want eerlijk gezegd hebben de nummers van Erez meer punch. Die paar jaar extra levenservaring in het Midden-Oosten zorgen voor een bredere blik op de wereld, en dat vertaalt zich door in haar teksten. The elephant in the room voor elke Israëlische artiest – het eeuwigdurende conflict met Palestina – blijft niet onbelicht. Ondanks de dienstplicht bleef haar een actieve rol in dat conflict bespaard; de aanstelling als militair muzikant was de meest pacifistische invulling die zij zich kon wensen. Maar voor het goede doel is zij nu strijdlustig. Met veel gevoel voor ironie neemt zij stelling: ”We don’t need bombs, we’ve got fire-kites”. Zelfs haar gevecht tegen een almachtige robotarm in de clip van ‘You So Done’ kan je opvatten als een verwijzing naar een ongelijke strijd. Met ”Holy water is no juice but I know us Jews/ We don't like to lose to anybody”, verduidelijkt ze haar standpunt nog maar eens in ‘VIEWS’. Maar er zit ook een heel persoonlijke kant aan het album. Haar moeder duikt op meerdere plekken op met haar relativerende opmerking: ”Kids these days”.

Erez is politiek omdat tegenwoordig alles politiek is, zelfs als je zou besluiten om er niet aan mee te doen. Dat laatste heeft zij een tijdje als strategie gekozen, omdat de situatie in Israël zo overweldigend was. Maar tegenwoordig kan ze niet langer ontkennen hoe het haar beïnvloedt. Zij gebruikt muziek om zich te uiten, en om te verbinden. Het is bedoeld om je aan het denken te zetten en tegelijkertijd is het een vorm van ontsnapping aan de waanzin. Hiervoor zet zij haar stem in als belangrijkste wapen. Van zo’n zachte croon dat haar stem bijna kraakt, tot een soepel spervuur van rap. De goed gedoseerde elektronische ondersteuning van drum, bas en samples heeft het effect van een precisiebombardement. De slepende riff in ‘You So Done’ blijft nog urenlang in je hoofd oppoppen, als een oplaaiende fosforbom.

Noga Erez heeft als singer-songwriter, multi-instrumentalist en producer met haar levenspartner, producer Ori Rousso, een uitstekend album afgeleverd. Door de gelaagdheid kun je KIDS op veel manieren beluisteren. Gewoon als dansbare muziek, voor de fantastische productie, vanwege de intelligente en grappige teksten, of als inspiratie voor een strijd tegen ongelijkheid. Hoe dan ook, dit album doet wat met je.
Recensent:Dave Stam Artiest:Noga Erez Label:City Slang
Cover Canzoniere Grecanico Salentino - Meridiana

Canzoniere Grecanico Salentino - MeridianaWereldmuziek herbergt een ratjetoe aan genres, waarbij je na verloop van tijd...

Cover Parledoux - Rave Odyssee

Parledoux - Rave Odyssee Doordat er vanwege de COVID-beperkingen simpelweg niet (legaal) gefeest mocht...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT