Toen zij beiden aan het repeteren waren in de Berlijnse woning van Wei, viel het hen op hoe goed de klankkleuren van hun instrumenten bij elkaar pasten. Hier moesten ze wat mee! Het duurde uiteindelijk tot 2020 dat zij weer samen zouden komen. De gelegenheid was de jaarlijkse terugkerende ZomerJazzFietsTour, die door de omstandigheden uit digitale concerten vanuit verschillende locaties zou bestaan. Voor Hekman en Wei was het pittoreske kerkje van Oostum gereserveerd. Twee dagen hiervoor maakten zij van een studio gebruik om Oostum Wind op te nemen.
Het album maakt goed gebruik van de omgeving: de akoestiek van de kerk, de wind en de stilte van het platteland komen allemaal naar voren. Luister maar eens naar hoe prachtig de nacht wordt vertolkt op het toepasselijk genoemde ‘Night’. Dit is ook wel de enige melodische compositie op het album, dat grotendeels bestaat uit spontane improvisaties waarbij zij elkaar uitdagen. Op ‘Stone’ wordt de sheng verleid om de hoogte in te gaan en dienen de blaasstootjes van Hekman slechts als gids naar de grenzen van dat instrument. Op ‘Howling’ is het de beurt aan de bassaxofoon om zo zwaar mogelijke, dierlijke geluiden te produceren. Waar ‘Geräusch (Noise)’over gaat laat zich raden. Herinneringen aan hun eerste kennismaking worden opgehaald met ‘About Noo Sphere’, waarbij zij zowel tegen elkaar in als met elkaar samenspelen.
Oostum Wind is een album dat niet iedereen zal aanspreken. De composities zijn ter plekke verzonnen en dit levert soms mooie, maar soms ook moeizame momenten op. Het samenspel van deze grootmeesters op hun eigen instrumenten zal de één navelstaarderij noemen en de ander briljant. Feit blijft dat de liefde voor muziek en respect voor elkaars klankkleuren hier hoogtij viert.
Jo kaiat - Come To My WorldDe pianist Jo Kaïat is van mening dat muziek niet naar je toekomt, maar dat...
Between the Jars - What`s To Come Een jaar geleden verraste de Utrechtse band Between The Jars met hun...