Inmiddels zijn we vier jaar verder, een periode waarin Rostam vooral songs schreef voor en met andere muzikanten en als producer actief was. Hij produceerde het debuutalbum van Clairo en het Grammy-genomineerde album Women In Music, Pt. III van Haim. Blijkbaar hij het echter ook nog tijd over om aan zijn eigen muziek te werken, want onlangs verscheen Changephobia, Rostams tweede soloplaat.
Rostam trekt op Changephobia de lijn van Half-Light gedeeltelijk door, maar er zijn ook dingen veranderd. Zo zijn de strijkers grotendeels ingeruild voor een saxofoon, die een deel van de tracks een jazzy feel geeft. In het rustige ‘Bio18’ wordt dit effect nog versterkt door de jazzy piano. Ook het losse drumwerk in deze track is erg sterk.
Ook ‘Unfold You’, ‘Changephobia’ en afsluiter ‘Starlight’ zijn rustig en jazzy, net als de titelloze interlude tussen ‘Bio18’ en ‘To Communicate’. ‘Kinney’ is eveneens jazzy, maar deze track is door de gebroken beat juist heerlijk gejaagd.
De andere tracks op het album zijn wat meer indiepop. ‘To Communicate’ en ‘These Kids We Knew’ gaan duidelijk richting het werk van Vampire Weekend en ‘From The Back Of A Cab’ en ‘4Runner’ doen door hun galmende drums en jaren ’80 sound een beetje denken aan Yeasayer, ten tijde van hun tweede album, Odd Blood. In ‘Next Thing’ weet Rostam de jazzy saxofoon en de indiepop op een mooie manier te combineren.
Rostam levert met Changephobia opnieuw een sterk album af, vol avontuurlijke (pop)muziek. Hij haalt het in zijn eentje misschien niet bij het oude Vampire Weekend, maar Rostams soloplaten zijn wel duidelijk beter dan die ene plaat die Vampire Weekend uitbracht sinds zijn vertrek.
Fiddlehead - Between The Richness ”I carry your heart with me, I carry it in my heart, I am never without it,...
Japanese Breakfast - Jubilee In plaats van een ooglapje heeft Michelle Zauner kakifruit voor haar oog. Ook...