Nu ligt er al een opvolger. Titel Protest Songs 1924 – 2012 creëert het vermoeden dat dit een greatest hits project is. Maar het betreft twaalf covers van protestliedjes. Tijden de COVID-19 lockdown begonnen verschillende leden elkaar bekende protestliedjes toe te mailen. Langzaam ontwikkelde dit zich tot de opname van een nieuwe plaat.
De term protestlied wordt daarbij breed geïnterpreteerd. Het vraagt de nodige creativiteit om in ‘Everybody Knows’ van Leonard Cohen een protestlied te horen, maar The Specials maken er een heerlijk loom dubritme van. En bewijzen daarmee dat zelfs Cohen op een reggaeritme geplaatst kan worden.
Het is één van de weinige covers waarin de reggae invloeden te horen zijn. The Specials klonken namelijk niet eerder zo breed geïnspireerd. ‘Ain’t Gonna Let Nobody Turn Us Around’ is een klassiek gospel nummer. Waarbij het knap is hoe met de a-capella zang The Specials een serieuze thema een vrolijk gevoel mee weten te geven. Zelfs reggaeklassieker ‘Get Up, Stand Up’ klinkt op Protest Songs 1924 – 2012 meer als een zomerse versie van Townes Van Zandt in plaats van de klassieke Marley meezinger. En dat maakt het nummer wellicht nog wel krachtiger.
Op Protest Songs 1924 – 2012 horen we dat Encore geen eenmalige uitschieter was van The Specials. Geïnspireerd door Black Lives Matter beweegt de band nu nadrukkelijker een richting op die meer stijlen omvat dan alleen ska. Protest Songs verveelt dan ook geen moment. Het heeft niet de indringendheid die de zelfgeschreven liedjes van Encore brachten, maar is een mooie toegift op deze plaat.
Half Waif - MythopoeticsIn de aanloop naar haar vijfde album heeft Nandi Rose alias Half Waif zo te...
Tesseract - PORTALS In de progressieve metalwereld is TesseracT geen onbekende speler. Op hun...