RECENSIE: Fischer-Z - Til The Oceans Overflow

Fisch Z
recensie cijfer 2022-01-20 Het einde van de koude oorlog ligt al weer ruim dertig jaar achter ons. Het was een grimmige tijd met de constante dreiging dat conflicten uit konden draaien op een heuse kernoorlog. Deze periode was een onderwerp waar maatschappelijk betrokken artiesten volop over schreven. Zo ook John Watts die met zijn Fischer-Z in 1981 het meesterwerk Red Skies Over Paradise op de markt bracht. Een album vol briljante songs en dystopische teksten die een naargeestig wereldbeeld toonden. Zelden is er een album uitgekomen dat zo vol stond met deprimerende teksten. John Watts maakte zich zorgen en dat moesten we weten. Na Red Skies Over Paradise vond Watts het genoeg met Fischer-Z en ging solo verder om wat jaren later Fischer-Z - dat eigenlijk gewoon nog steeds een verkapt soloproject was en is - nieuw leven in te blazen.

Til The Oceans Overflow, het dertiende album van FIscher-Z, opgenomen in de beroemde Hansa studio in Berlijn, is geschreven ter ere van de veertigste verjaardag van Red Skies Over Paradise, en staat vol met verwijzingen naar dat veertig jaar oude rockalbum. Het begint al met de hoes die heel erg lijkt op de hoes van Red Skies Over Paradise. Alleen hier zien we de Alexanderplatz die op het punt staat te overstromen en is de bloedrode lucht opgeklaard naar een ‘gezellig’ blauw. ‘Berlin’ wordt dan ook aangehaald in ‘Romance Can Last Forever’ waarin Watts op een slepende beat verzucht dat het na de val van het ijzeren gordijn ook niet allemaal beter is geworden: ”These sore red eyes explore infinity once more, past glass horizons so much colder than the wall”.

De inmiddels 67-jarige Watts blijkt in zijn teksten nog altijd zeer bevlogen en scherp. Zo uit hij zijn zorgen over het de opwarming van de aarde en het milieu in het algemeen. De titel van het album verwijst er naar en in openingstrack ‘Choose’ maakt hij zich boos om het feit dat het wat betreft het milieu inmiddels vijf voor twaalf is en dat er veel te weinig aan gedaan wordt door onze leiders, maar ook door onszelf.

Muzikale vergelijkingen met Red Skies Over Paradise lopen mank omdat Watts met zijn tijd meegegaan is en je de muziek van het hedendaagse Fischer-Z stomweg niet meer kunt vergelijken met de muziek uit de beginjaren. Watts schuwt het niet om te experimenteren met elektronica en loops. Het levert een paar tracks op die bijna dansbaar zijn, zoals afsluiter ‘A.I.Owns.You’, en de enigszins door de jaren tachtig geïnspireerde tracks ‘Waterside’ en ‘Brian’ en met als hoogtepunt het eerder gememoreerde ‘Romance Can Last Forever’.

Halverwege het album neemt Watts wat gas terug met het lome ‘Selfish Mirror’ en ‘Til The Oceans Overflow’, ook weer een paar pareltjes op dit mooie album dat vooral voor Fischer-Z adepten een echte must have is, maar dat verder niet al te veel stof zal doen opdwarrelen. Al is Til The Oceans Overflow zeker een van de betere albums van Fischer-Z.
Recensent:Jan Didden Artiest:Fischer-Z Label:Integral
Cover Paul Numi - Parallel Lives

Paul Numi - Parallel LivesDe Belg Peter Corijn heeft kunnen ruiken aan faam toen hij met zijn band...

MHC

Mild High Club - Going Going Gone Voor wie onderwerpen als paranoia, klimaatveranderingen, religie,...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT