De plaat wordt mooi opgebouwd. Er komt rustig elke keer een instrument of stem bij. Totdat er na ruim een minuut meerstemmige zang klinkt. Het openingsnummer ‘Yanoul’ duurt ruim acht minuten en brengt je in een soort trance. Bij het nummer ‘Sira’ hoor je de emotie, het is een nummer met flinke stemverheffing. Maar Tamala is mooier wanneer het meer ingetogen speelt en je de viool en mondharmonica duidelijk hoort, zoals bij het nummer ‘Picce Mi’.
‘Hallelujah’ is geen cover van het beroemde ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen, het is wel net zo begeesterend. Het opstuwende ritme zorgt voor het eerste uptempo nummer op de plaat. Door de viool, het ritme en de samenzang doet het nummer op sommige momenten denken aan een Schotse shanty.
Je hoort dat de plaat met veel aandacht is gemaakt Er zijn veel subtiele klanken te horen en ook de subtiele percussie op de plaat, zoals rainmakers en de kalimba (duimpiano) geven de muziek net de extra laag die het soms nodig heeft.
Er staat één samenwerking op de plaat, dit is samen met Mari Kalkun. Zij is een Estse folkmuzikant. De samenwerking op het nummer ‘Tule Tuut’ heeft door haar stem en de combinatie van instrumenten een Noord-Europese sfeer. Tamala zet met Lumba een bijzonder sfeervol en afwisselend album neer en het album neemt je mee op reis van Senegal via Schotland naar Estland en weer terug.
Osa7029 - Sounds For Abandoned Places Osa7029 houdt van roest. Althans zo lijkt het, afgaande op de hoes van zijn...
Various - A Sud Di Bella Ciao Riccardo Tesi kon niet vermoeden dat toen hij in 2015 het album Bella Ciao...