RECENSIE: Prey For Nothing - Kivshan

PFN
recensie cijfer 2022-03-15 Als we aan Israëlische metal denken, weten we meestal spontaan de naam Orphaned Land wel op te diepen, maar er is meer. Israël heeft een bloeiende metalscene waarvan mondjesmaat, zo nu en dan eens wat onze kant op sijpelt. Prey For Nothing is er zo eentje en heeft zich bekwaamd in technische deathmetal en doet dat heel adequaat. De band bestaat al sinds 2006 en Kivshan is haar vierde full-length. Tussen de vorige release uit 2014 en het nieuwe werk zit maar liefst zeven jaar. Ongetwijfeld het gevolg van de bezettingswisselingen die in de tussenliggende periode hebben plaatsgevonden. Zo heeft Prey For Nothing sinds 2016 twee nieuwe gitaristen waarvan er eentje een Nederlander (Michiel Rutten) is. Omdat de band ten tijde van de opnames nog geen vaste bassist had, zijn de baspartijen ingespeeld door een van de twee oerleden; drummer Iftha Levy, die het sowieso al druk heeft want hij verzorgt samen met het andere lid van het eerste uur Yotam ‘Defiler’ Avni de vocalen op Kivshan.

Kivshan is in eigen beheer uitgebracht maar heeft een dijk van een geluid. Mede verantwoordelijk hiervoor is Victor Santura (Dark Fortress) die alles gemixt en gemasterd heeft. Het levert een kraakhelder geluid op en dat komt de muziek zeer ten goede. De technische deathmetal heeft zeker even zijn tijd nodig, maar is niet alleen maar gebouwd rond een verzameling riffs. De songs zijn melodieus en voldoende agressief om de maatschappijkritische teksten over het verscheurde land dat Israël is, kracht bij te zetten.

Vooral de eerste vier vlotte afwisselende tracks bevatten de nodige agressie, maar bevatten zeker ook fijne melodieën, waarna het in het Hebreeuws gezongen titelnummer voor nog iets meer melodie zorgt. Het is het enige nummer waarin de Israëlische roots heel duidelijk naar voren komen, maar zo prominent als Orphaned Land wordt het nooit. Fraai zijn de koortjes die de vette grunt fraai afwisselen. Hierna komt er een vierluik van bijna een half uur dat ‘The Pinnacle’ heet. De vier delen heten ‘Peshat’, ‘Remez’, ‘Derash’ en ‘Sod’ (termen uit het Joodse geloof) die de hele onverkwikkelijke situatie van het sterk verdeelde land bloot leggen. Uitleg lijkt ons niet nodig, zoek het maar eens na, maar het is duidelijk dat Prey For Nothing het aan het hart gaat dat zo een prachtig land in de vernieling wordt geholpen door een stel religieuze fanatiekelingen en een incompetente regering. Prey For Nothing verpakt de teksten van dit vierluik in fraaie afwisselende melodieuze deathmetaltracks die vol zitten met fraaie riffs en waarin ook de afwisseling tussen de grunts van Yotam Avni en cleane zang van Iftha Levy voor een prettige luisterervaring zorgt.

KIvshan is een prima album, in elkaar gezet door een band die het hart op de goede plaats heeft zitten. De band verwoordt de stem van een groot deel van het volk dat helemaal niet zit te wachten op alle ellende die het land al jaren teistert. Misschien dat de ‘hoge heren’ maar eens naar dit album moeten luisteren. Sympathieke plaat.
Recensent:Jan Didden Artiest:Prey For Nothing Label:Eigen Beheer
Cover Kate Tempest - The Line Is A Curve

Kae Tempest - The Line Is A Curve Kae Tempest , die voorheen onder de naam Kate Tempest muziek, boeken,...

Cover Blackwater Holylight - Silence/Motion

Blackwater Holylight - Silence/Motion De dames van Blackwater Holylight staan hun mannetje in de male-dominated...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT