Naast de typische Bretonse blaasinstrumenten als bombarde en biniou, is er voor het album ook gebruik gemaakt van een Ierse doedelzak en zijn er verder nog accordeon, gitaren, bas, percussie en allerlei elektronische hulpmiddelen te horen waarmee een grote diversiteit aan sferen gecreëerd kan worden. De ervaren muzikanten slagen er in om te variëren in dynamiek en met de vele tempowisselingen en verschillende melodielijnen ontstaat een geluid dat zowel bombastisch als ingetogen is en van funk naar heftige rock uitwaaiert. Met het opgewekte titelnummer opent Startijenn een ruim drie kwartier durend avontuur, waarbij het verrekte lastig is om niet mee te gaan in de aanstekelijke ritmes die er in de tien zelfgeschreven tracks voorbij komen. De overwegend instrumentale stukken worden regelmatig aangevuld met de vocale klanken van Youenn Roue die voornamelijk in dialect zijn teksten zingt en soms werkelijk onverstaanbare raps afvuurt die eveneens een aanstekelijke uitwerking opleveren.
Het vrolijke ‘Backpaker’ is een goed voorbeeld van zo’n opzwepend instrumentaaltje. De Keltische klanken komen in hoog tempo voorbij en je kunt je voorstellen wat zoiets in een goed gevulde zaal oplevert. Toch zijn er ook donkere, gelaagde momenten in de muziek waar te nemen en is er bovendien ruimte voor een melancholische sfeer zoals in ‘Typhaine’. Hoogtepunt is het zeven minuten durende ‘Danvez – Tarzh’ dat zich kenmerkt door een eenvoudige basis, maar tegelijkertijd prachtig is opgebouwd rondom die bijzondere instrumenten. Talm Ur Galon is een aanrader voor de liefhebbers van pure en authentieke folk die op subtiele wijze gevuld is met eigentijdse elementen.
Ayub Ogada - Omera Ayub Ogada is een artiest die bekendheid geniet in een selectief circuit....
Angels & Airwaves - Lifeforms Het Amerikaanse Angels And Airwaves is in 2006 opgericht door (inmiddels...