De aanloop naar When It Comes was wat moeizaam omdat Gavanski wat stemproblemen had, maar ze heeft daar hoorbaar geen last meer van zodat ook nu haar prettige, vrij hoge, stemgeluid de liedjes naar een hoger plan trekken. De songs zijn overigens allemaal met behulp van een Casiotone keyboard geschreven. Later zijn er in de studio in Londen de andere instrumenten aan toegevoegd, maar de veelvuldig aanwezige vintage keyboard zorgt voor een wat droevig geluid.
De meeste instrumenten zijn door Gavanski en haar partner James Howard ingespeeld met toevoeging van een vijftal andere muzikanten. Het maakt dat ook dit album een zelfde weldadige instrumentatie kent zoals het debuut Yesterday Is Gone dat ook heeft.
Tekstueel put Gavanski nu wat vaker uit de liefde en vooral de onzekerheid die haar op dat gebied parten speelt; ”Is the love that I feel just a summer phase?” zo vraagt ze zich twijfelend af in het psychedelische folkliedje ‘Under The Sky’. In de folky opener ‘I Kiss The Night’ sluit ze er zich juist wat meer van af; ”Holding up two things, I’ve built a fortress in my mind, take apart the thoughts and leave the furtest far behind”, zo laat ze weten.
Naast dat de folky en psychedelische liedjes de hoofdmoot vormen staan het voortkabbelende ‘The Day Unfolds’ en vooral ‘Indigo Highway’ met een been in de synthpop van de jaren tachtig. Het lome afsluitende ‘Knowing To Trust’ heeft iets dat doet denken aan het werk van Lana Del Rey.
Ook het altijd lastige tweede album blijkt een geslaagd werkstuk van Dana Gavanski die aantoont een blijvertje te zijn.
Spice - VivOp het eerste gehoor doet Spice aan als ‘dertien in een dozijn’, maar wie...
James Vincent McMorrow - The Less I Knew De Ierse singer-songwriter James Vincent McMorrow weet niet alleen zijn...