RECENSIE: RY X - Blood Moon

Ry X
recensie cijfer 2024-06-06 Wanneer je een plaat van de Australische singer-songwriter Ry X uit de kast pakt, kan je er van uit gaan dat de zon niet spontaan uit je speakers zal gaan klinken. Ook op album nummer vier, Blood Moon klinkt Ry Cummings wederom gevoelig en kwetsbaar. Dit echter wel zonder een ‘same old’ album te hebben gemaakt. Blood Moon kenmerkt zich door emotie en intimiteit, op een wonderschone manier verpakt in dertien intense track die barstensvol gevoel zitten.

Met het uitbreken van de coronapandemie besloot Cummings zich op te sluiten en volledig in isolement te gaan in Santa Monica. Zijn eigen gedachten en gevoelens werkten leidend in het creatieve proces om tot dit album te komen. Vanaf het eerste moment hoor je eenzaamheid op ‘Let You Go’. De kracht van de openingstrack zit hem in de herhaling van de lyrics die op minimalistische wijze muzikaal worden omlijst. Cumming’s woorden blijven op hypnotiserende wijze echoën. Een trucje dat vaker wordt toegepast, echter zonder dat het vervelend wordt.

Het isolement van de pandemie houdt Ry X weliswaar op één plek, geografisch gezien, en toch klinkt Blood Moon als een ware reis. De zanger neemt de luisteraar mee naar zijn innerlijke belevingswereld, eentje waar Cummings gevoelige onderwerpen niet schuwt. De onuitputtelijke bron van inspiratie, genaamd liefdesverdriet, heeft op Blood Moon voor ware pareltjes gezorgd. Op ‘Dark Room Dancing’ horen we Ry X over een relatie die uit zijn handen lijkt te glippen. Het verlangen is hoorbaar, maar wel zonder wanhoop of een tranentrekker te zijn. Ry X heeft slechts minimale muzikale middelen, en woorden nodig om zijn ziel bloot te kunnen leggen. Een hartslag karakteriseert ‘Your Love’, en het is niet veel meer dan dat en het laten echoën van de songtitel waarop de hele track gebouwd wordt.

Ry X laat op Blood Moon horen dat de kracht niet altijd in grootsheid zit, maar hier juist tot uiting komt door het klein en minimalistisch te houden. Een plaat waarop de ziel van Cummings te horen is, is een waar pareltje geworden.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:RY X Label:Infectious Records
Cover Bywater Call - Remain

Bywater Call - RemainHet debuutalbum van Bywater Call uit 2019 kreeg volop positieve recensies...